جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوه تسیخه

کوه تسیخه در قسمت غربی شهر فریدونشهر واقع شده است و از شهر فریدونشهر دارای جلو زیبا و با شکوهی می باشد.

کوهها را میتوان شناسنامه یک سرزمین دانست .

کوهها مانند مادرانی مهربان برای ساکنان دره ها و دامنه هایشان خیر و برکت را به ارمغان می آرند.

کوه تسیخه ، با چشمه سارانشان دشتها را سیراب میکنند و با قامت بلندشان نظاره گر تکاپوی زندگی و شادی و غم پدران و مادرانمان بوده اند . دماوند را شناسنامه ایران میدانند و کوههای پربرف قفقاز را هم شناسنامه سرزمین گرجستان و ایستادگی مردمانش در گذرگاه تاریخ . و این تقدیر مابود که کوهها و دره های درخشان را همانند نیاکانمان با خداوند سهیم باشیم .

کوههای متعدد اطراف فریدونشهر ، رازهایی از رنج ها و غم ها و شادی های اجدادمان را درسینه دارند و گواه این مدعا هم دامان پاک کوه تسیخه است که گاهواره ای از شرف را در تاریخ ثبت کرده است  .

کوه تسیخه واژه ای گرجی می باشد به معنی زندان و این کلمه در طبیعت معنی دژ پیدا می کند؛ همانگونه که از نام آن پیداست ، این کوه همچون دژ نفوذ ناپذیری می باشد که از یک مسیر معمول می توان وارد آن شد و دور تا دور آن  را خط الرأسی با چهار قله فرا گرفته است بطوری که اگر این کوه را از بالا در عکس هوایی مشاهده کنید شبیه به دهانه یک کوه آتشفشانی می باشد با این تفاوت که جنس سنگ های آن آهکی و از دوران چهارم زمین شناسی می باشد.

نمایی از پای کوه
نمایی از پای کوه

قله این کوه، با ارتفاع ۳۳۲۰ از قلل کم ارتفاع شهرستان فریدونشهر می باشد ولی با توجه به شکل گیری خاص آن و طبیعت زیبای درون محوطه کاسه ای آن مورد توجه کوهنوردان و طبیعت دوستان قرار گرفته است.

داخل محوطه کاسه ای کوه یک چشمه دائمی و  تک درخت قرار گرفته است که ازدیاد آب چشمه در بهار باعث بوجود آمدن آبشار زیبایی در ورودی کاسه می شود. وجود گل های لاله واژگون و پوشش گیاهی انبوه هم از دیگر جاذبه های دیدنی این کوه می باشد.

کوه تسیخه برای مردم گرجی نشین فریدونشهر  نیز مقدس می باشد بطوری که آن را نماد ایثار و مقاومت می دانند.

مردم گرجی نشین فریدونشهر که در حدود ۴۰۰ سال پیش (دولت صفوی)، در یک مهاجرت اجباری از کشور گرجستان به منطقه فریدونشهر کنونی کوچانده شدند ، سنگ بنای اولیه این شهر (فریدونشهر) را بنا نهادند و پس از سال ها به کمک دولت نادر شاه افشار در جنگ ها پرداختند و  آن پادشاه نیز آن ها را از دادن مالیات معاف گردانید.

پس از سال ها کریم خان زند برای دریافت مالیات به این منطقه حمله کرد و مردم گرجی نشین فریدونشهر نیز با پناه گرفتن در کوه تسیخه موضعی تدافعی گرفتند اما متأسفانه کریم خان تمام آن ها را به قتل رساند و زنان گرجی برای اینکه تسلیم این شاه نگردند، خود را از دیواره های این کوه به پایین پرتاب کردند ؛ از آن جنگ فقط طفلی باقی ماند که مادرش آن را در آغوش گرفته بود و توسط  دیگر گرجیان که پس از جنگ مراجعت کرده بودند پیدا شد.

همان گونه که گفته شد، کوه تسیخه کاملا شرایطی همانند دژ را دارد : ۱- دارای خط الرأسی حصار مانند است. ۲- تنها یک ورودی آسان و معمول دارد. ۳- دارای چهار قله، همانند چهار برجک می باشد. ۴- دارای چشمه دائمی برای تآمین آب می باشد. ۵- از بلندترین قله آن شهر منطقه گرجی نشین فریدونشهر، چغیورت و سیبک دیده می شود که احتمالا برای دادن علامت و دیدبانی هر سه منطقه از آن ها  استفاده می شده است.

لاله واژگون کوه تسیخه
لاله واژگون کوه تسیخه
بدون شرح
بدون شرح
چشمه و تک درخت کوه تسیخه
چشمه و تک درخت کوه تسیخه
آبشار فصلی کوه تسیخه
آبشار فصلی کوه تسیخه
محوطه محصور کوه تسیخه
محوطه محصور کوه تسیخه
کوه تسیخه - نمای غربی
کوه تسیخه – نمای غربی
تسیخه فریدونشهر - تک درختی جزیره مانند در میان برف
تسیخه فریدونشهر – تک درختی جزیره مانند در میان برف
تسیخه فریدونشهر - صعود سراسری
تسیخه فریدونشهر – صعود سراسری
اصلان داغ ، نمای زیبای کوه تسیخه از منطقه سرتیپ روستای چقیورت
اصلان داغ ، نمای زیبای کوه تسیخه از منطقه سرتیپ روستای چقیورت
تیسخه ، نماد مقاومت گرجیان ایران
تیسخه ، نماد مقاومت گرجیان ایران

.

ویدئو

Share

پیشنهاد ما به شما

غار نمک جاشک - در حال نقشه برداری با دیستو

غار نمک – گنبد نمکی جاشک

برنامه نقشه برداری غار نمک توسط باشگاه غارنوردی آرش برازجان اجرا شد که شامل شرکت …

یک دیدگاه

  1. حسین دهباشی نیا

    سپاس فراوان از توضیحات و اطلاعات شما استاد لچینانی. تندرست و سربلند باشید. زنده باد زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.