دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت حمله شاه عباس به گرجستان

تفسیر زیبای نصرالله فلسفی (نویسنده کتاب زندگانی شاه عباس اول)  از حمله شاه عباس به گرجستان:

“شاه عباس در هوای زنی زیبا ، که هرگز ندیده و نشناخته بود ، مردم بیگناه کشوری آباد را در آتش کشتار و غارت ناچیز کرد.”

گرجیان منطقه فریدونشهر در حدود ۴۰۰ سال پیش (در سال ۹۳ ورود گرجی ها ۴۰۰ ساله شد)  توسط  شاه عباس از گرجستان به ایران کوچانده شدند. این کوچ اجباری بعد از حمله شاه صفوی و جنگ و خونریزی شدید در منطقه کاختی و کارتلی گرجستان رخ داد.

هرچند در کتابهای بسیاری دلیل حمله وی را نافرمانی امیران کاختی (تهمورس خان) و کارتلی (لوراسب خان) می دانند اما دلیل نافرمانی آن ها گفته نشده است. دلیل نا فرمانی آن ها، عشق شاهانه شاه عباس به خوراشان¹، زن تهمورث خان است که با قدرت خویش، خواهان تسلی بر وی را داشت.

عشق ندیده و نشناخته ای که پیترو دلاواله، سیاح ایتالیایی زمان صفویه به آن اشاره کرده است و ازدواج خوراشان جوان با شاه عباس پیر را محال دانسته چرا که خوراشان ، تهمورث را به دلیل جوانتر بودن ، هم خون بودن و از همه مهمتر نداشتن همسر دیگر (شاه عباس درای حرمسرای شاهی با تعداد قلیلی همسر وکنیز بود)  دوست می داشت.

شاه عباس در سال ۱۰۲۴ به گرجستان حمله نمود و چون تهمورث خان توانایی مقاومت را نداشت به همراه همسرش گریخت. شاه عباس بعد کشتار غریب ۷۰۰۰۰نفر، ۳۰۰۰۰۰ نفر از گرجیان را به ایران کوچاند.

این عمل شاه عباس را بسیاری دیگر از نویسندگان بنام ایران، ننگین و تأسف بار خوانده اند.

خوراشان
خوراشان


……………………………………………………………….

¹ در برخی کتب نام خوراشان را دارجان (darejani) نوشته اند.

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

۲ دیدگاه

  1. شاه عباس فقط یک بار به گرجستان حمله نکرد و فقط یک بار گرجی ها را به ایران تبعید نکرد که شما براش دلیل تراشیدید. لطفا قبل از اظهار نظر درباره هر اتفاق تاریخی حداقل از چند منبعم وثق تاریخی اطلاع کسب کنید و بعد نشر اکاذیب کنید

    • محسن لچینانی

      با تشکر از دیدگاه شما. در جواب شما: ۱٫ شما عباس یک بار حمله همراه با خونریزی در گرجستان داشته است. ۲٫ فقط یک بار گرجی ها را تبعید نکرد ولی این پست مربوط به گرجیان منطقه فریدونشهر هست. ۳٫ در مورد این اتفاق تاریخی می توانید به کتاب زندگانی شاه عباس تألیف نصرالله فلسفی (موثق ترین کتاب زندگی شاه عباس) و عالم آرای عباسی مراجعه کنید؛ در کتاب تاریخ ایران نیز که نوشته ی حسن پیرنیا و عباس آشتیانی (یکی از موثق ترین کتاب های تاریخ ایران) می باشد، این عمل شاه عباس بسیار ننگین ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.