جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دید نمکری – ۱۳۹۹/۰۹/۱۴

قله دید نمکری در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۹ طبق برنامه مدون گروه کوهنوردی شاهان کوه صعود گردید.

 

معرفی :

خط ‌الراس دید تسری (did tseri) که سرتاسر پهنه شمالی فریدونشهر را دربر گرفته است، از شمال شرق فریدونشهر به طول حدود ۲۳ کیلومتر، تا شمال روستای تنگ دزدان کشیده شده و مشتمل بر قله های زیبایی است که بلندی های اصلی آن از شرق به غرب عبارتند از:

دید تسری، خلیلی، دید نمکری(did namkeri)، چولیانی(chulyani)، ستپلو(sataplo)، زردیگری(zardigari)، تاغیس تسری(taghis tseri)، اصلانداغی و پوریزی(pevrizi) که بلندترین قله این مجموعه، اصلانداغی با ارتفاع ۳۸۲۳ متر است.

 

همچنین بخش اعظمی از منطقه شکار ممنوع ستپله که پناهگاه گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی است نیز منطبق بر خط ‌الراس دید تسری میباشد.
قله دید نمکری با ارتفاع ۳۶۳۰ متر در شمال فریدونشهر از قله ‌های زیبای خط ‌الراس دید تسری است که انباشت برف در پای یالهای بلند این کوه از منابع تامین کننده آب چشمه سراب فریدونشهر است و به همین دلیل بلندیهای این کوه را سرویس نمکری (saravis namkeri) نیز می‌نامند.

 

گزارش برنامه 

اعضای شرکت کننده : علی رحیمی ، ایرج ملیانی ، حامد رحیمی ، امیر محمد رفیعی

ساعت ۶:۳۰صبح روز چهاردهم آذرماه ۹۹ در غالب یک تیم چهارنفره از پارک سراب به سمت کوه های شمال فریدونشهر و مسیر معروف گیبه(ghibe) به معنی نردبان، حرکت کردیم.

حجم برف نسبت به سالهای قبل کمتر بود اما برفی که روی زمین بود، آبدار بوده و کاملا یخ بسته بود. 

حرکت روی برف و صدای خرد شدن تکه های برف زیر پایمان لذت خاصی داشت.

در دره پشت سراب که به تینت اوگنی (tint okani) معروف است، به سمت غرب و گردنه ای که کورس قلی(kooras gheli) نام دارد حرکت میکنیم. نرسیده به این گردنه چاه آبی که به چاه ابوالقاسم معروف است قرار دارد که الان البته پوشیده از برف بود و از کنار چاه به سمت دامنه جنوبی قله دیدنمکری حرکت میکنیم.

 

از دره نسبتا فراخی که ما را به سمت یال جنوبی قله هدایت میکند بالا میرویم. دیدن یک راسوی کوچک سفید رنگ که خودش را همرنگ محیط کرده بود و با فرم خاصی روی برفها جست و خیز میکرد نیز بسیار لذت بخش بود.

کمی بالاتر که از شیب مسیر کاسته شد، در پناه یک نقاب برفی برای صرف صبحانه توقف میکنیم. پس از استراحتی کوتاه بر روی یال جنوبی که به قله منتهی میشود سوار شده و به سمت قله حرکت میکنیم. تشکیل چند لکه مه در اطراف و بخصوص کنار قله دید تسری چشم اندازهای زیبایی را بوجود می‌آورد.

هرچه بالاتر میرفتیم پهنه وسیع‌تری از کوههای سفیدپوش را می‌دیدیم. کمی بالاتر وزش باد سردی هم آغاز می‌شود.

ساعت ۱۳ روی قله دیدنمکری می‌ایستیم و پس از گرفتن چند عکس، مسیر فرود را درپیش میگیریم و ساعت ۵ بعد از ظهر به فریدونشهر میرسیم.

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.