پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

غار نزل – ۱۴۰۲

غار نزل در مورخ ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ توسط غارنوردان بوشهر ، خوزستان و اصفهان پیمایش گردید.

غار نزل در استان کهکیلویه و بویر احمد و در محدوده شهرستان چرام (کیلومتر ۶۳ جاده یاسوج به چرام) و از لحاظ دستری در کنار مسیر جاده ای قرار دارد که از این حیث دارای دسترسی آسان به دهانه غار می باشد ؛ همچنین دهانه غاردارای اینترنت و آنتن دهی مناسب می باشد .

 

عمق غار نزل ۱۹۶ متر می باشد که در عمق یاد شده به یک سیفون ختم می گردد ؛ طبق شواهد (طناب موجود در انتهای غار) برای عبور از این سیفون توسط غواصان غار تلاشهایی صورت گرفته است که اطلاعاتی در دست نیست ! همچنین تلاشهایی برای عبور از این سیفون ادامه دارد .

 

غار دارای چهار چاه عمیق و طول پیمایش ۵۴۶ متر می باشد ؛ چاه اول یک تکه و چاه های ۲ ، ۳ و ۴ حالت پلکانی دارد .

اطلاعات فنی و بیشتر این غار در سایت نقشه غار موجود می باشد .

شرح مختصر برنامه :

برنامه پیمایش غار نزل با برنامه ریزی باشگاه کوهنوردی و غارنوردی آرش برازجان در مورخ ۳۰ تیر ۱۴۰۲ انجام پذیرفت که سرپرست این برنامه آقای مهدی شمالی از مربیان غارنوردی فدراسیون کوهنوردی بودند .

همچنین طنابریزی غار تا انتهای چاه شماره ۳ در شب ۲۹ تیر توسط ۳تن از اعضای باشگاه (مسعود اشکوه ، صادق تنگستانی و عماد طاهری) صورت گرفته بود و کیسه طناب چاه ۴ را در انتهای چاه ۳ قرار داده بودند .

ساعت ۷ صبح در کنار دهانه چاه حاضر شدیم ؛ بعد از توضیحات و تذکر سرپرست تیم به ۳ تیم تقسیم شد که ۲ تیم اول تا انتهای چاه پیمایش می کردند و تیم سوم تا انتهای چاه دوم پیمایش میکرد .

تیم اول : مهدی شمالی (سرپرست کل برنامه) ، مهدی نادری ، عماد طاهری ، فروغ عدالت طلب و فرهاد زیلایی

تیم دوم : راضیه شجاعی آزاد (سرپرست تیم ۲) ، حسین شهریاری ، محسن حسین پور و محسن لچینانی

تیم سوم : صادق تنگستانی (سرپرست تیم ۳) ، سیاوش تابان فر ، شهره مقدم و بهرام معصومی

مسعود اشکوه نیز به عنوان پشتیبان در دهانه چاه حضور داشت .

ورود به غار

نفر اول تیم اول ساعت ۷:۴۵ وارد غار شد که وظیفه ادامه طنابریزی را بر عهده داشت .

در ادامه تایم های مذکور مربوط به زمان های ورود نویسنده (محسن لچینانی) می باشد . برای پیمایش این غار زیبا نباید عجله کرد و باید به زیبایی های این غار بیشتر توجه کرد و لذت برد .

تیم دوم ساعت ۰۸:۵۵ و من ۰۹:۰۰ وارد غار شدم ؛ پس از ۲ ریبلی کوتاه اول ، توسط ریبلی سوم و در حالت معلق به انتهای چاه اول می رسیم ؛ در انتهای چاه ۱ حوضچه آبی وجود دارد که اگر بی دقتی در فرود صورت گیرد به درون آن فرو می رویم ؛ راهکار این است که در انتهای فروی به یک حرکت پاندولی خود را به سکوی نزدیکی برسانیم و نفرات بعدی با کمک نفر اول (کشیدن طناب) به سکو خواهند رسید .

 

بین چاه ۱ و چاه ۲ مسیر افقی باید پیمایش شود که تزئیناتی هم در مسیر وجود دارد ؛ روی تزئینات قبلا با اسپری نوشته هایی (وندالیسم) ایجاد شده بود که با تلاش غارنوردان چند استان کهکیلویه و بویر احمد ، بوشهر و خوزستان این نوشته ها پاکسازی شده است ولی هنوز کمی از این آثار باقی مانده است که امکان پاکسازی بیشتر نبوده است .

 

ابتدای چاه ۲ یک ستون و تزئینات زیبا وجود داشت که پس از فرود به یک حوضچه زیبا میرسد سپس با عبور از تراورس حوضچه چاه با چند ریبلی دیگر به تالار انتهایی چاه ۲ می رسد . ( از چاه ۲ نفر آخر تیم ۴ نفره بودم و ساعت ۱۰ در کنار حوضچه چاه ۲ بودم)

ساعت ۱۰:۲۰ به انتهای چاه ۲ رسیدیم که دارای تالار بزرگی بود ؛ در کنار ورودی چاه ۳ نیز تزئینات حوضچه ای کوچک زیبایی قرار دارد . به دلیل تغییر در رولهای چاه ۳ ، دارای کمی ریزش آب بود که چاه ۳ را سریعتر پیمایش کردیم که در انتهای چاه ۳ مجددا حوضچه ای قرار داشت که با تراورس راحت از آن عبور کردیم و مجددا مسیر حالت افقی تا چاه ۴ دارد . (ساعت ۱۱ چاه ۳ تمام شد)

به دلیل تنگنا بودن چاه ۴ و حضور تیم اول در این چاه ، بین چاه ۳و ۴ و در کنار تزئینات زیبایی استراحت می کنیم ؛ این استراحت از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۵۰ (ورود تیم دوم به چاه ۴) طول کشید که همراه با تنقلات خوشمزه ، عکاسی و گپ و گفتگو در غار نزل بود .

به دستور سرپرست من موظف شدم پس از پیمایش چاه ۴ ، طناب چاه را نیز جمع کنم . چاه ۴ نیز دارای چند ریبلی و ۲ تراورس بود که متاسفانه فرصت زیادی برای عکاسی نداشتم ؛ ساعت ۱۳:۳۰ به انتهای چاه رسیدیم و پس از نفر آخر ساعت ۱۳:۵۵ شروع به صعود و جمع کردن طنابها کردم . ساعت ۱۴:۴۰ با طناب و کارابینهای جمع شده به نفرات بین چاه ۳ و ۴ ملحق شدم .

طناب و کارابینهای جمع شده توسط سرپرست به دو تن از همطنابان سپرده شده تا با کمک هم از غار خارج کنند ؛ چاه ۳ توسط آقای شمالی جمع آوری شد و طناب آن برای صعود از چاه ۲ به من سپرده شد ؛ پس از چاه ۲ به فرمایش سرپرست طناب را به همطناب دیگری (حسین) برای حمل سپردم .

در نهایت من ساعت ۱۷:۳۰ از غار نزل خارج شدم و مهدی (سرپرست) و عماد پس از جمع آوری چاه ۲ و یک ساعت ۱۸ از غار خارج شدند و برنامه با سلامت و صلابت پایان یافت .

برای پیمایش غار نزل ۳۷۰ متر طناب استاتیک در طولهای ۱۰ الی ۱۰۰ متر و بیش از ۵۲ کارابین جهت طنابریزی به کار رفت .
تصاویر تهیه شده از دریچه دوربین گوشی من :
Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.