جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دره کتن – ქოთან

کتن ، دره ای در کوهستان تَتَرَ (تتره) ، در جنوب شهر فریدونشهر قرار دارد و مکان مناسبی برای برگزاری دوره های برف و یخ فدراسیون کوهنوردی می باشد .

وجه تسمیه : کُتَن (ქოთან = kotan) واژه گرجی به معنی کوزه بزرگ می باشد ؛ ار جایی که در زمان های قدیم از کوزه های بزرگ برای انبار مواد غذایی و … در منطقه فریدونشهر استفاده می شد ، به این دره هم به دلیل اینکه انبار برف بوده ، کتن می گفتند .

برف چال کتن به دلیل تغذیه از بهمن های سرازیر شده از ارتفاعات قله تترَ تغذیه می گردد و به دلیل انباشته شدن بهمن ها بر روی یکدیگر ، برف فشرده و حالت سفتی دارد که ۲ ویژگی را به همراه دارد :

  1. برف سفت مناسب برگزاری تمرین و دوره های برف و یخ فدراسیون کوهنوردی می باشد .
  2. این برف چال معمولا تا اوایل تابستان دارای برف می باشد .

از ویژگی های دیگر منطقه کـتن ، داشتن چشمه در کنار دره می باشد ؛ همچنین در اردیبهشت ماه شاهد رویش گل های زیبای لاله واژگون (به گرجی ყაყაჩო = ghaghacho ) می باشد که از نظر گردشگری و تفریح هم زیبا می باشد .

مسیر دسترسی : انتهای خیابان شهید بهشتی یا انتهای خیابان شهید رفیعی، جاده خاکی تا پارکینگ حدود ۴ کیلومتر می باشد و تا انتهای جاده خاکی (خودرو شاسی دار) ۴/۵ کیلومتر می باشد ؛ متوسط زمان با خودرو ۱۵ دقیقه می باشد .

طبیعتا مسیر دسترسی در اوایل بهار گلی و کمی نا هموار می باشد .

قابل ذکر است در فصل های پر بارش و یا پایانی سال (اسفند) که امکان دسترسی به این مکان سخت می باشد و همچنین خطر سقوط بهمن همچنان وجود دارد ، دوره های برف و یخ در محدوده پیست اسکی فریدونشهر برگزار می گردد .

جهت دسترسی از نقشه زیر استفاده نمایید

 

تمرین و آموزش ترمز با کلنگ

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.