جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

غار سرو ۲۱۵ – ۱۴۰۲

غار سرو ۲۱۵ ، باعمق ۱۹۰ متر در مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲ پیمایش گردید.

غار سرو ۲۱۵

تلفظ : سرّو (serro)

۲۱۵ : مقدار طناب استفاده شده تیم کشف کننده

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت نقشه غار مراجعه فرمایید .

غار سرو یا بهتر بگوییم چاه غار سرو در استان مرکزی و در محدوده شهرستان شازند قرار دارد .

شرکت کنندگان به ترتیب ورود به غار :

حسین شاهینی (سرپرست) ، مهدیه قنایی ، محسن لچینانی ، مهدی شکر ، محسن حسین پور ، جواد صبور

برای پیمایش این برنامه طبق لوکیشن ارسالی سرپرست برنامه (جاده شازند به ازنا و حدودا مقابل قله شهباز) ، در محل قرار حاضر شده و از طریق جاده خاکی ضعیفی به دامنه کوه طی مسیر کردیم ؛ جاده مذکور در برخی نقاط نا مناسب و سنگ لاخی هست . نهایتا در کنار سنگ بزرگی خودروها پارک شد و مشغول کوله چینی و آماده شدن شدیم .

ساعت ۸:۱۰ صبح از پای خودرو ها حرکت کردیم و ساعت ۱۲ به دهانه غار سرو رسیدیم .

مسیر دسترسی به این غار ، دارای مسیر کوهپیمایی مناسبی نمی باشد و ما هم ۱ ساعت مسیر اشتباه جهت دسترسی به دهانه غار را پیمودیم . دهانه باریک غار در زیر سنگ بزرگی قرار دارد و از بالا مشخص نمی باشد .

مشغول آماده شدن و کیسه کردن طنابها شدیم و وظایف هر نفر و ترتیب ورود به غار توسط سرپرست مشخص شد . یک طناب ۱۲۰ متری ، دو طناب ۷۰ متری و یک طناب ۴۵ متری اضافه در ۳ کیسه بار گذاشته شد و توسط حسین شاهینی ، محسن لچینانی و مهدی شکر به پایین انتقال داده شد .

اینجانب (نویسنده) ابزاری در نزدیکی دهانه غار پیدا و در گروه های غارنوردی آن را عنوان کرده ام ؛ با ارائه نشانی درست از ابزار ، آن را به صاحب اصلیشش باز می گردانم .

برای ایجاد کارگاه اول خبری از صفحه و بولت نیست ؛ برای ورود به غار سرو باید کارگاه طبیعی گرفت . جهت ایجاد کارگاه طبیعی از ۲ طناب انفرادی استفاده شد و توصیه می گردد برای کم شدن سایش طناب در کارگاه اول از سایش گیر استفاده گردد ؛ همچنین از کیسه و پارچه های اضافی برای ایمن سازی سایشش طناب های انفرادی استفاده شد .

بعد از ایجاد کارگاه ، ساعت ۱۴ حسین شاهینی با کیسه طناب ۱۲۰ متری وارد غار شد و مشغول طنابریزی شد ؛ دهانه دارای مسیر باریک می باشد که در همان ۲ متر ابتدایی در سمت چپ سنگی قرار دارد که شانه به آن سایش پیدا میکند که صفحه دیگری برای ایجاد دیویشن می باشد .

چاه غار سرو به صورت پله و سکوهای کوچک برای استراحت می باشد ؛ بایستی تا جای ممکن سنگهای ریزشی در مسیر پاکسازی گردد .

از ریبلی اول تا رسیدن به سکوی اول سکوی کمی سایش در میانه مسیر احساس می شود که من با زدن پاها به دیواره (در صعود و فرود) کنترلش کردم ولی برای ایمنی بهتر هست ریبلی دیگر در این مسیر ایجاد گردد .

طنابریزی و انتقال طناب و کارابین ها به سرپرست به خوبی صورت گرفت و طنابریزی با سرعت مناسبی انجام شد ؛ محسن حسین پور به دلیل احساس دلدرد از عمق حدود ۱۰۰ متری تصمیم به بازگشت گرفت . طناب ۴۵ متری نیاز نشد و در بالای کارگاه آخر گذاشته شد .

با اینکه مسیر از سنگ ریزه ها پاکسازی شده بود ولی کشیده شدن کیسه بارها روی زمین یا گام برداری روی سکوها گاهی سنگ ریزه هایی به سمت پایین ریخته میشد .

ساعت ۱۶:۳۰ اولین نفر به کف غار رسید و آخرین نفر هم ساعت ۱۷ به جمع تیم در انتهای چاه غار سرو اضافه شد .

غار سرو محیط گرمی داشت و نیاز به استفاده از پتوی نجات و لباس اضافه نبود . پس از خوردن چای و تنقلات عکس یادگاری گرفته و ساعت ۱۷:۴۰ اولین نفر (جواد صبور) شروع به صعود نمود ؛ نفر بعد مهدی ، بعد مهدیه ، بعد شاهینی و نفر آخر من (محسن لچینانی) بودم که ساعت ۱۸:۳۰ شروع به صعود کردم و وظیفه جمع آوری طناب ها و کارابین ها را داشتم .

۲ حلقه طناب جمع آوری شد و توسط من و حسین شاهینی از غار خارج شد ؛ طناب ۱۲۰ متری هم کم کم بالا میکشیدم و روی سکوی بالاتر ریخته می شد ؛ به عنوان نفر آخر ساعت ۲۱:۳۰ از غار خارج شدم و طناب آخر را هم از کنار دهانه جمع کردیم .

مجددا طنابها از کیسه خارج و برای حمل روی کوله پشتی ها محیا شد .

نهایتا ساعت ۲۲ شروع به برگشت کردیم . و ساعت ۲۴ به پای ماشین ها رسیدیم .

ویدیو

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.