دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا فریدونشهر را سوئیس ایران می نامیم؟

شهر “فریدونشهر” با ارتفاع ۲۵۵۰ متر “بام ایران” شناخته می شود و “شهرستان فریدونشهر” به دلیل وجود  کوه های بلند، طبیعت زیبا ، برف خیز بودن منطقه، منابع آبی فراوان و آب و هوای سرد کوهستانی ملقب به نام “سوئیس ایران” می باشد.

توضیحاتی مختصر در مورد سوئیس:

در مرتبه اول  کشور سوئیس با کوه های سر به فلک کشیده “آلپ” در دنیا معرفی می شود نه با اقتصاد و فرهنگ و… ؛ این کوه ها و یخچال های آلپ هستند که در سوئیس مناظر بکر و زیبا را به وجود آورده اند. این کوه های آلپ هستند که در سوئیس به مظهر اقتدار و بزرگی تبدیل شده اند.

حدود دو سوم مساحت کشور سوییس را بخشی از رشته کوه آلپ پوشانده و این کشور همیشه خاستگاه کوهنوردان بوده است . در این رشته کوه و در کشور سوئیس امکان همه نوع صعود وفعالیت کوهنوردی هست ؛  از صعود های یخچالی ، صعود های فنی ودیواره ها گرفته تا  توریست وطبیعت گردان آماتوری که به این کشور سفر می کنند. آب و هوای کشور سوئیس سرد کوهستانی می باشد.

و اما فریدونشهر : اکثر کسانی که از فریدونشهر دیدن می کنند، اولین چیزی که ان ها را متوجه می کند کوه های بلندی هستند که این شهر و شهرستان را احاطه کرده اند؛ در اولین قدمی که به شهر فریدونشهر بگذارید اقتدار کوه تتره و دید سری (از اسامی گرجی) در جنوب و شمال فریدونشهر به وضوح قابل تشخیص است.

 همیشه طبیعت بکر و زیبای شهرستان فریدونشهر زبان زد بوده و فریدونشهر همیشه محل دلنشینی برای طبیعت گردان و توریست ها بوده است. همه این زیبایی ها را مدیون این کوه های سر به فلک کشیده و منابع یخچالی و آبی آن هستیم.

تقریبا دو سوم مساحت شهرستان فریدونشهر را بخشی از رشته کوه زاگرس پوشانده است. این شهرستان همیشه خاستگاه کوهنوردان از سراسر نقاط کشور بوده است و صعود برخی قله های آن از آرزوهای بسیاری از کوهنوردان است. از مهمترین کوه های فریدونشهر می توان به شاهان کوه با ارتفاع ۴۰۴۰ متر (بلندترین قله استان اصفهان) ، کوه نیمه فنی هشتاد با ارتفاع ۳۹۴۰ متر و کوه فنی دری (فنی ترین کوه زاگرس) با ارتفاع ۳۸۵۰ متر نام برد.

فعالیت های کوهنوردی قابل اجرا در شهرستان : صعود های یخچالی ، صعود های فنی، صخره نوردی ، دره نوردی ، غار نوردی و طبیعت گردی

عکس زیبایی که در زیر مشاهده می کنید توسط همنورد خوبمان حامد رحیمی، پس از بارش برف  از روی قله دید سری گرفته شده است. در تصویر، شهر پوشیده از برف،  کوه تتره در روبرو و خط الرأس شاهان کوه در سمت راست بالای تصویر مشخص می باشد.

فریدونشهر سوئیس ایران
فریدونشهر سوئیس ایران
Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

۲ دیدگاه

  1. به نظر من این وجه تسمیه درست نیست چراکه سوئیس یک کشور است و فریدونشهر یک شهر کوچک
    و علاوه بر این معادن وامکاناتی که در سوئیس است قابل قیاس با این شهر نیست.

    • شهرام انیکادزه

      شباهت فریدونشهر به سوییس به خاطر کوهها وبرف گیر بودن کوههای ان میباشد اگر در زمستان از فراز کوههای فریدونشهر به منطقه فریدونشهر بنگری شباهتش را به الپ در کشور سوییس خواهی دید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.