دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

سنگ نگاره بز کوهی فریدونشهر

سنگ نگاره بز کوهی، تنها سنگ نگاره ای می باشد که تاکنون در شهرستان فریدونشهر مشاهده کرده ایم.

سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجای مانده از بشر هستند. به تعبیری بستر به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره هاست و آنها از بهترین ابزارهای رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند. تعداد آنها فقط در یک منطقه محدود در ایران به بیش از ۲۱ هزار مورد می رسد که  عمر بعضی از آنها به چهل هزار سال می رسد و بشر تا کنون موفق به کشف هیچ پدیده تاریخی و هنری بدین قدمت نشده است.

بیشتر سنگ نگاره های محیط های باز در برابر عوامل طبیعی مثل سرما، گرما، باد، باران و یخ زدگی از بین رفته اند و می روند و شوربختانه به خاطر نبود آگاهی مردم به اشتباه با بیل و کلنگ به جان آن می افتند و می پندارند که این ها نقشه ی گنج است غافل از آن که برخی مربوط به زمان هایی است که هنوز فلز کشف نشده بود.
نمادهای بسیاری در میان این بوم از نگاره ها وجود دارد که از مهمترین آن ها “اعتدالین، شکارچی، بز کوهی و گونه های دیگر حیوانات که برخی منقرض شده اند” می باشد. ۹۰ درصد از این نگاره ها را نقش بز کوهی با شاخ های سمبلیک تشکیل می دهد که نماد “آب، باران، فراوانی نعمت” است. از طرف دیگر در بررسی های میدانی انجام شده به این نتیجه می رسیم که اغلب بوم ها در حدود ۲۰ متری خروجی آب راهه هاست و گویی انسان های ساکن در دشت ها به زبان بی زبانی با پروردگار خویش نوعی راز و نیاز می کرده اند که : “خدایا به حیوانات ما رحم کن و باران رحمت خود را بفرست”. این طرح ها در جاهای مختلف یکسان خلق شده اند و دور از هر نژاد و فرهنگ و مرز جغرافیایی بر سنگ سخت طرح هایی را خلق کرده‏اند تا شاید به ما بفهمانند که : “تنها یک زمین داریم، باید از آن پاسبانی کنیم” و در گذر زمان همان طرح ها و نقش های کوبشی بر دل صخره ها، زینت بخش ظروف سفالی شدند.
در شهرستان فریدونشهر سنگ نگاره کمتر دیده شده است که ممکن است دلیل آن وجود آب و هوای سرد زمستانی باشد که باعث فرسایش بیشتر سنگ ها شده است.

سنگ نگاره بز کوهی فریدونشهر
سنگ نگاره بز کوهی فریدونشهر

متأسفانه در باب تصویر و مکان سنگ نگاره بز کوهی فریدونشهر بیشتر نمی توانیم توضیح دهیم زیرا برخی افراد در خیالی باطل برای پیدا کردن گنج آن را نابود خواهند ساخت. امید است با کمک افرادی که از سنگ نگاره های دیگر در حوزه شهرستان اطلاعاتی دارند تعداد بیشتری از آن ها را مورد تحقیق قرار داده و بتوان از طریق سازمان ها و ادارات میراث فرهنگی آن ها را ثبت کرد؛ لذا از کسانی که از مکان اینگونه سنگ نگاره ها اطلاع دارند درخواست می گردد اطلاعات خود را به ایمیل¹ این سایت از طریق برگه تماس با ما ارسال نمایند و از انتشار مکان این سنگ نگاره به عموم جلوگیری کنند.



¹ ایمیل سایت : shahankooh@gmail.com

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.