جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آبشار پونه زار فریدونشهر

آبشار پونه زار همچون مروارید درخشان در میان کوه های زاگرس مرکزی (فریدونشهر) واقع شده است که در ۲۵ کیلومتری غرب شهر فریدونشهر قرار دارد. این آبشار در گذشته ناشناخته بود و توسط بومیان با نام بیدنیانی (პიტნიანი) نام برده می شد.

آبشار پونه زار

بیدنیانی¹ یک واژه گرجیست و همان مفهوم پونه زار را می دهد؛ پس از شناخته شدن این آبشار زیبا نام معادل فارسی آن در نظر گرفته شد. همانگونه که از نام آن  (پونه زار) پیداست به دلیل وفور گیاه پونه در این منطقه، این نام به آن اطلاق شده است.

برخی ارتفاع این آبشار را ۷۵ متر نوشته اند و برخی دیگر آن را ششمین آبشار ایران می نامند اما هیچکدام درست نیستند؛ ارتفاع صحیح آبشار حدود ۴۰ متر می باشد که دارای جلوه ای زیبا با خزه های سبز رنگ می باشد. همچنین درختان زرشک وحشی در میانه راه پاکوب آبشار قراردارند که به زیبایی گیاه شناسی این منطقه می افزاید.

آبشار پونه زار از چندین سرچشمه تشکیل شده است. یکی از سرچشمه ها در فاصله ۲ الی ۳ کیلومتری بالادست آبشار قرار دارد و در میانه راه چند چشمه دیگر به آن اضافه می گردد. از سرچشمه های مهم دیگر در کنار خود آبشار قرار دارد که در مسیر پاکوب آبشار مشخص هستند. تمامی سرچشمه های این آبشار دائمی هستند و در تمامی فصول سال این آبشار با نمای زیبای خود جلوه نمایی می کند؛ آب آبشار پونه زار از دره دربند به دره پونه زار می ریزد و در منطقه ییلاقی هُمستان به رودخانه یلان متصل می گردد.

مسیر و راهنمای دسترسی:

۱- طول مسیر از شهر فریدونشهر ۲۵ کیلومتر می باشد ولی به دلیل جاده پر پیچ و خم و خطرناک ، حداقل ۳۰ دقیقه (بستگی به نوع خودرو افزایش می یابد) زمان برای رسیدن به پارکینگ آبشار زمان لازم است.

۲- پس از حدود ۲ الی ۳ کیلومتر خارج شدن از شهر فریدونشهر، اولین ۳ راهی سمت راست را به سمت روستای چغیورت طی مسیر نموده و روستای چغیورت و دربند را پشت سر بگزارید؛ پس از چند کیلومتر از روستای در بند مسیر ورودی آبشار در سمت چپ شما قرار دارد.

۳- آبشار دارای پارکینگ می باشد و مسیر پاکوب تا حد ممکن بهینه شده است. آبشار پونه زار از لبه پارکینگ قابل مشاهده خواهد بود و با ۲۰ الی ۳۰ دقیقه کوهپیمایی به چشمه های پونه زار و بالای آبشار می رسید.

۴- دره بالای آبشار با چشمه سارها و درختان انبوه مکان های مناسبی برای استراحت خانواده ها و اشخاص می باشد.

تذکرات:

*از نزدیک شدن به لبه آبشار خود داری نموده و جوانب احتیاط را رعایت کنید؛ لبه های آبشار پونه زار بسیار ریزشی بوده و متأسفانه تاکنون تلفاتی را نیز داشته است.

* هنگام پایین رفتن، مخصوصا در کنار پارکینگ مواظب باشید تا باعث پرتاب شدن سنگ به پایین دست نشوید؛ افرادی ممکن است در پایین دست شما باشند و شما آن ها را نبینید. این مسئله نیز باعث تلفاتی بوده است.

* به عنوان دوستدار طبیعت صمیمانه از شما خواهشمندیم که در این مکان و تمامی مکان های تفریحی، زباله های خود را در طبیعت رها نکرده و آن ها را در سطل های زباله بیندازید ، تا همگان بتوانند از این طبیعت و محیط زیست زیبا لذت ببرند.

آبشار پونه زار

آبشار پونه زار

آبشار پونه زار - پایین آبشار
پایین آبشار
آبشار پونه زار در زمستان
آبشار پونه زار در زمستان

……………………………………………………………………….

¹ بیدنیانی – პიტნიანი – bitniyani : واژه گرجی که از ترکیب کلمه პიტნა (پونه) و پسوند ანი به معنی مکان پونه یا پونه زار می باشد.

Share

پیشنهاد ما به شما

غار نمک جاشک - در حال نقشه برداری با دیستو

غار نمک – گنبد نمکی جاشک

برنامه نقشه برداری غار نمک توسط باشگاه غارنوردی آرش برازجان اجرا شد که شامل شرکت …

۵ دیدگاه

  1. جای قشنگیه مخصوصا در بهار

  2. سلام. این که میخوام بگم مربوط به پستی هست که فریدونشهر رو معرفی کرده بودید و زیرش دو کلمه گرجی رو ترجمه کرده بودید. اونجا نشد نظر بدم خطای کد امنیتی میومد.

    لطفاً اصلاح کنید. მარტყოფი به معنای آبادی نیست. این کلمه مخفف მარტოდ ყოფილი هست که میشه “تنها مانده” ترجمه ش کرد. و دلیل این نامگذاری هم میتونه این باشه که فریدونشهر از بقیه آبادی های گرجی نشین منطقه که همگی شمال خط الرأس دیدتسر-ساتاپله بودند و فریدونشهر جنوب این خط الرأس تنها بوده. یه دلیل دیگه این نامگذاری میتونه ناحیه و شهر مارتقوپی در گرجستان باشه. و کلمه სოფელი به معنی: آبادی، روستا، دهکده است.

    • محسن لچینانی

      با سلام
      بسیار سپاسگزارم بابت دیدگاهی که گذاشتید.
      معنی این کلمه رو از یک کتاب چاپ شهرستان فریدونشهر نوشتم؛ معنی درست کلمه رو از چند منبع و شخص آگاه دیگر هم جویا میشم و اصلاحش میکنم.
      از اینکه با دیدگاهتون اشتباهات و اشکالات ممکن رو گوشزد می کنید، ممنونم.

  3. طالب داربوی

    سلام لطف فرموده در مورد گرجیهای منطقه راهنمایی کنید که چگونه در ان منطقه سکنی گزیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.