جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

منطقه شکار ممنوع ستپله فریدونشهر

نام این منطقه در سایت ها ، منابع و تابلوهای حفاظت محیط زیست منطقه به نام “ستبله” می باشد که از لحاظ ریشه ای اشتباه می باشد و نام درست آن “ستپله¹” می باشد.

وجه تسمیه

ستپله (სათაფლე) یک واژه گرجی می باشد به معنای منطقه دارای عسل و به صورت sataple خوانده می شود. طبق شواهد و روایات گوناگونی که در شهرستان فریدونشهر رواج دارد این منطقه دارای زنبور عسل های بومی بوده که به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان در میان صخره ها عسل تولید می کرده اند و ساکنان گرجی شهرستان فریدونشهر نام آن را “ستپله” گذارده اند.

موقعیت جغرافیایی

این منطقه با وسعت ۲۲ هزار هکتار در ۱۶۰ کیلومتری غرب اصفهان  و عمدتا در  شهرستان فریدونشهر  واقع شده است که در گذشته هیچ گونه حفاظتی از آن نشده و در زمان ظل السلطان والی اصفهان این محدوده به عنوان شکارگاه ییلاقی استفاده می شد. این منطقه ناحیه ای است کوهستانی که در رشته کوه های زاگرس قرار دارد. هوای بسیار سرد و خشک زمستانی و خنک و مطبوع تابستانی یکی از ویژگی های بارز آن است.
شهرستان فریدونشهر در ۱۸۵ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع است. شهرستان فریدونشهر یکی از شهرستانهای استان اصفهان به مرکزیت شهر فریدونشهر در استان اصفهان است.

حیات وحش

عمده ترین گونه های حیات وحش این منطقه بز وحشی ، خرس قهو ه ای ، گرگ ، روباه ، شغال ، گراز ، کبک ، عقاب ، شاهین ، دلیجه ، کفتار و راسو است.

گفتنی است منطقه شکار ممنوع ستپله که از سال ۱۳۹۰ تحت مدیریت و حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته با وسعت ۲۲ هزار هکتار در ۱۶۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان و ۳۰ کیلومتری غرب شهر داران واقع شده و زیستگاه گونه های متنوع جانوری و گیاهی است.

منطقه شکار ممنوع ستپله فریدونشهر
منطقه شکار ممنوع ستپله فریدونشهر
منطقه شکار ممنوع ستپله فریدونشهر
منطقه شکار ممنوع ستپله فریدونشهر

¹ ریشه کلمه واژه تپل (tapl) به معنای عسل می باشد.

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

۳ دیدگاه

  1. فرتور؟

  2. مرسی .تا حالا نشنیده بودم . فرهنگ نامه دهخد ارو نگاه کردم به معنی عکس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.