جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آب و محیط زیست ،رویکرد اصلی برنامه ششم توسعه شود

بیست و دومین جلسه کمیته تدوین برنامه ششم توسعه با حضور مشاورین رییس سازمان ، دبیرستاد و مجری طرح احیاء دریاچه ارومیه ، روسای کارگروههای برنامه ریزی تخصصی، و نمایندگان سایر دفاتر و سایر مدعوین در سازمان حفاظت محیط زیست برگزا ر شد.

۹۳/۱۲/۱۳

سایت شاهان کوه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمات حفاظت محیط زیست (پام)، در این نشست سعید نمکی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از فرایند برنامه ریزی و روند انجام آن در سازمان که منجر به احصاء و تدوین چالشها، راهبردها، سیاست ها و برنامه ها شده است ارایه داده و هم اکنون این کمیته در حال بررسی و تدوین مواد قانونی پیشنهادی برای برنامه ششم می باشد.

برخورد جدی با تخلفاتی که موجب خسارات غیرقابل جبران به محیط زیست می شود.

این گزارش می افزاید، عیسی کلانتری مجری طرح احیا دریاچه ارومیه با ارایه سخنانی در مورد اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن خواستار برخورد جدی از طرف سازمان با تخلفاتی که موجبات وارد آمدن خسارات غیرقابل جبران به محیط زیست می شود، شد.

محوریت بخشیدن موضوع آب در برنامه ششم توسعه

وی با ارایه گزارشاتی کمی از وضعیت حوزه های آبخیز، منابع آب تجدید پذیر موجود و میزان آب های برداشت شده از این منابع در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب خواستار پیگیری جدی سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو در محوریت بخشیدن بحث آب در برنامه ششم توسعه شد.

میزان برداشت از منابع آب تجدید پذیر به نصف برسد

مجری طرح احیا دریاچه ارومیه با اشاره به این موضوع که ایران جزء معدود کشورهایی است که منابع آب زیرزمینی آن به لحاظ میزان برداشت در حالت بحرانی قرار دارد، پیشنهاد داد: روند برنامه باید به گونه ای باشد که میزان برداشت از منابع آب تجدید پذیر به نصف برسد.

افزایش ۵/۲ برابری بهره وری آب در بخش کشاورزی

کلانتری ادامه داد: برای تحقق این امر باید روند مصرف آب از بخش کشاورزی به صنعت تغییر یابد تا با توسعه صنعت از نیروی بی کار بخش کشاورزی نیز کاسته شود به طوری که سهم آب کشاورزی از حدود ۹۰ میلیارد به یک سوم این مقدار برسد که یکی از راه حل های این امر افزایش ۵/۲ برابری بهره وری آب در بخش کشاورزی است.

تعیین حقابه های زیست محیطی تالاب ها در برنامه ششم توسعه

وی دو محور اصلی در پیشنهاد مواد قانونی برنامه ششم را حل چالش آب با دو رویکرد تعادل بخشی آبهای سطحی و تعیین حقابه های زیست محیطی تالاب ها برشمرد.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه به بحث در خصوص بحران آب و پیشنهاداتی در خصوص راهکارهای حل این بحران در طول برنامه ششم توسعه پرداختتند.

بنابر این گزارش، نمکی بر همراهی و مشارکت سازمان با سایر دستگاهها و وزارتخانه های مرتبط در تدوین احکام برنامه تاکید نمودو خواستار همراهی با توسعه، ضوابط و استانداردهایی برای توسعه و بهره برداری با رعایت ضوابط زیست محیطی از طرف سازمان تدوین شود.

رویکرد اصلی برنامه ششم توسعه ” آب و محیط زیست “ تعیین شود.

این گزارش می افزاید، امیر مهاجری طهرانی، رییس مرکز برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: این سازمان در تیرماه سال جاری با ارسال نامه ای به ریاست محترم جمهور اعلام کرد که با توجه به اینکه در حال حاضر چالش هایی نظیر خشکسالی، فرسایش خاک، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، بروز تنش آبی در مدیریت منابع آبهای داخلی و سرزمینی کشور از ممهترین چالش های کشور می باشد پیشنهاد دادند که رویکرد اصلی برنامه ششم توسعه ” آب و محیط زیست ” تعیین شود.

سایت شاهان کوه : امید است این رویکردها بطور صحیح در برنامه ششم توسعه اجرا گردد و از اجرای طرح هایی که موجب وارد آمدن خسارات غیرقابل جبران به محیط زیست کشور ، مخصوصا شهرستان فریدونشهر می گردد جلوگیری شود.

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.