جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

گرم ماندن در کوهستان

موارد مهم جهت گرم ماندن در کوهستان

 

خشک ماندن:

آب گرما را از هوا بهتر منتقل می‎کند. مقدار آبی که در لباس شما نگه داشته شده (نم و رطوبت) سریع تر گرمای بدن شما را به خارج هدایت می کنه. هنگامی که رطوبت تبخیر می‎شود علاوه بر این که شما را خنک می‎کند، گرمای بدن شما را نیز تبخیر می‎کند.

جلوگیری از نفوذ باد:

باد اتلاف گرما را زیاد می‎کند و آن را به خارج هدایت می‎کند و جریان هوای خنک را فعال می‎کند. بهترین راه حل ضد باد بودن این است که یک لایه زیرین با بافت ریز به صورت استرچ (کمی چسبناک) بپوشید. این کار باعث می‎شود تا تنفس رطوبت برقرار باشد، اما باد کمتری نفوذ نماید.

لایه‎ای برای نگهداری گرما:

فضای بین بافتهای پوشاک شما لایه‎ای از گرما را بین پوست شما و پوشاک نگهداری می‎کند. این مقدار هوا بستگی به مقدار پوشاک دارد. در صورتی که لایه‎های پوشاک شما تک تک باشد گرمای کمتری را از دست می‎دهید. این روش به شما اجازه می دهد تا دمای بدنتان را با توجه به باد، نوع فعالیت، دمای هوا و رطوبت خودتان تنظیم کنید.

آن خانم در حال یخ زدن است؟!!

خانمها نسبت به آقایان در برابر سرما حساسترند. رگهای خونی روی پوست خانمها زودتر منقبض می‎شوند. در یک نتیجه‎گیری خانمها سرما را زودتر حس می‎کنند، بخصوص زمانی که به شدت خسته باشند. اگرچه بانوان درصد بافتهای نگهدارنده چربی بیشتری دارند، معمولاً ماهیچه و عضله آنها کمتر است و هنگام ورزش کمتر گرما تولید می‎کنند.

در صورتی که سرما را احساس کردید، مایعات و خوراکی گرم بخورید. این نکته مهم را فراموش نکنید و پوشاک گرم اضافی همراه داشته باشید حتی آقایان.

راههای گرم شدن :
• به صورت معین و با نظم خاصی غذا بخورید (مرتب باشد) و آب بدن خود را حفظ کنید.

• در هنگام حرکت، قبل از تعرق بدن پوشاک اضافی بدن را کم کنید. زمانی که توقف می‎کنید قبل از این که سردتان شود این کار را انجام دهید.

• هنگام سرما در صورت امکان دستکش ۲ انگشتی بپوشید. این دستکشها بهتر هستند، چون چهار انگشت شما گرما را به هم منتقل می‎کنند.

• از دستکشهای نازک پلی‎استر در زیر دستکش اصلی استفاده کنید. آنها چالاکی و سبکدستی شما کاهش نمی‎دهند و زمانی که شما دستکش اصلی را برای انجام کاری از دستتان خارج می‎کنید گرمای زیادی را نگهداری می‎کند.

• از کلاههای پشمی یا کرکی استفاده کنید. کلاه توفان عالیست، اما اگر نیاز نیست از شال ابریشمی استفاده کنید. بیش از ۵۰% گرمای بدن شما از سرو گردن شما خارج می‎شود.

• مطمئن باشید که جوراب، پوتین و دستکش شما تنگ نباشد چرا که گردش خون صحیح باعث می‎شود تا گرمای بدن شما حفظ شود.

• اگر احساس کردید انگشتان شما به یک قطعه یخ تبدیل شده به سرعت بازوهایتان را به صورت دایره‎ای حرکت دهید!! پس از چند دقیقه خون کافی به نوک انگشتهای شما می‎رسد.

گرم خوابیدن
• سعی کنید همیشه کیسه خوابی که به همراه می‎برید سرمای بیشتری از محیطی که شما می‎خوابید تحمل کند.

• قبل از ورود به کیسه خواب کمی نرمش کنید تا گرم شوید. به این صورت زمان کمتری لازم است تا شما درون کیسه خواب گرم شوید و گرمان بدنتان در فضای کیسه خواب حفظ می‎شود.

• قبل از خواب مثانه را تخلیه نمایید. Go 2 WC. چرا که بدن شما به گرم نگه داشتن مایع اضافی نیازی ندارد.
• کلاه به سر بگذارید، چرا که سرما از سر بیرون می‎رود.

• زیرانداز یکی از مهمترین بخشهای گرم خوابیدن است. این نکته مهم را فراموش نکنید که کیسه خواب شما اگر ۱۰۰- هم باشد، اگر زیراندازتان در مقابل سرما و رطوبت نفوذپذیر باشد کیسه خوابتان (مخوصا نوع پر) به نایلون تبدیل می‎شود.

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.