جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۰ دلیل برای آنکه همین حالا شروع به سبز بودن کنیم.

۱۰ دلیل برای آنکه همین حالا شروع به سبز بودن کنیم.

سبز باشیم

این‌روزها همه‌جا صحبت از «سبز» است، در خبرها، سیاست، مد، و حتی در تکنولوژی. در اینترنت به سختی می‌توانید از آن بگریزید، حتی حالا با شبکه‌های چندرسانه‌ای که به صورت تخصصی به این مساله می‌پردازند می‌توانید در ۲۴ ساعت روز از سرگرمی‌های دوستدار محیط‌زیست لذت ببرید. از نظر ما همه‌ی آن‌ها عالی‌اند، اما با وجود میلیون‌ها پیام و ایده‌ای که از همه طرف به سویتان سرازیر است، ممکن است بدون اینکه به چگونگی تاثیر کارهایتان در یک تصویر وسیعتر فکرکنید به‌راحتی در امور روزمره (رفتن به سوی غذاهای طبیعی، پایین آوردن ترموستات، بازیافت و …) غرق شوید. بدتر از آن، حتی ممکن است شما از یک خستگی مختصرِ سبز رنجیده شده و از آن دل‌زده شوید، به عبارت دیگر به دلیل حضور دائم و همه‌جایی آن‌ها، و چه بسا پیام‌های سبز نادیده گرفته شوند.

در این مقاله می‌خواهیم به این پرسش، پاسخ دهیم: چرا باید سبز شویم؟

۱ غذای سالم، سلامت زمین
با پیروی از شعار سبزخواران « غذای فصلی، محلی و طبیعی بخورید» می‌توانید از غذاهای تازه‌تر و بامزه‌تر لذت ببرید و سلامتی خودتان را بهبود ببخشید. بر اساس یک مطالعه، شیر طبیعی ۶۸ درصد امگا ۳ مفید بیشتری نسبت به شیرهای معمول دارد. انتخاب غذاهای سبز عواقب جهانی نیز دارد. خرید تولیدات محلی به معنی حمایت از اقتصاد محلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد نیاز برای انتقال غذا از مبدا آن به بشقاب شما است. خرید غذای تازه معنی‌اش کاستن بسته‌بندی و انرژی لازم برای فراوری غذاهاست. انتخاب غذاهای طبیعی به معنی کمک به ترویج کشاورزی طبیعی و استفاده مسئولانه از زمین است.

۲ هر زنی به طور متوسط بیش از ۲ کیلوگرم مواد آرایشی در طول عمرش جذب بدن می‌کند.
آقایان، شما هم مستثنا نیستید.
پوست شما (بزرگترین ارگان بدن) مقدار قابل توجهی از آنچه را هر روزه بر آن مالیده می‌شود جذب می‌کند، از صابون گرفته تا شامپو و ضد آفتاب. با در نظر گرفتن اینکه خیلی از ما روزانه حدود ۱۰ محصول متفاوت را استفاده می‌کنیم، به‌راستی این موضوع می‌تواند اتفاق بیافتد. انتخاب محصولات سبز و رعایت بهداشت شخصی اغلب به معنی استفاده از ترکیبات با پایه گیاهی به جای پایه نفتی و جلوگیری از جذب مواد شیمیایی از راه پوست است.

۳ تولید کالاها انرژی زیاد (و زیادتری) می‌برد.
هر چیزی که استفاده می‌کنید (مبلمانتان، لباس‌هایتان، قوطی‌های نوشابه و …) از جایی می‌آید و اثری زیست‌محیطی دارد. هیچ چیزی به سادگی از فروشگاه نمی‌آید. برای کم‌رنگ‌کردن ردپای زندگی مادی‌تان کالاهایی را انتخاب کنید که منشا سبز (یا سبزتر) داشته باشند، مانند چوبی که از منابع پایدار به‌دست آمده باشد، کتان طبیعی، مواد بازیافت شده یا تغییر کاربری داده شده. انتخاب شما به حفاظت از جنگل‌ها، زیست‌گاه‌های طبیعی، آب پاک و تنوع زیستی: اطمینان از روش‌های پایدار استفاده از زمین: و کاهش مقدار زباله‌‌های تولیدی کمک خواهد کرد. خرید کالای کمتر و استفاده از کالای دست‌دوم در دست‌یابی به این اهداف کمک می‌کند.

۴ در حال حاضر دستیابی به انرژی پاک و تجدیدپذیر برای همه امکان‌پذیر است.
ما از برق برای روشن کردن چراغ‌ها، رایانه‌ها و تلویزیون‌ها استفاده می‌کنیم، اما قبل از زدن کلید چه اتفاقی می‌افتد؟ برق شما از جایی باید بیاید: برقِ بیش از نیمی از نیروگاه‌ها از سوخت‌های فسیلی یا زغال‌سنگ تولید می‌شود،و درنتیجه یکی از بزرگترین منابع آلودگی هوا را تشکیل می‌دهند. با تولید برق خودتان یا استفاده از منابع سبز در ظرفیت جمعی‌مان برای تولید بیشتر انرژی از باد، خورشید و سایر منابع تجدیدپذیر شرکت خواهید جست و به کاهش نیاز برای استفاده از انرژی با منشا آلوده‌ساز، کمک خواهید کرد.

۵ حمل و نقل بهتر به معنی گرمایش کمتر زمین
هر زمانی که شما پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا استفاده از حمل و نقل عمومی را انتخاب می‌کنید، دی‌اکسید کربن و سایر گازهای آلاینده‌هایی را که با راندن ماشین موتور بنزینی یا دیزلی تولید می‌شود کاسته یا حذف می‌کنید. به کند شدن گرمایش جهانی کمک می‌کنید و ته کشیدن ذخایر نفت به تاخیر می‌اندازید.

۶٫ طبیعت همه چیز را بازیافت می‌کند. پس ما هم باید این کار را بکنیم.
استفاده از سطل زباله‌های آبی (زباله‌ خشک) به اقدامی نمادین تبدیل شده است. کاهش مقدار کالایی که مصرف می‌کنیم اولین گام است، یافتن کاربردهای مفید برای ضایعات دومین گام. چرا؟ هیچ چیزی واقعا دور انداخته نمی‌شود بلکه همه آن‌ها جایی می‌روند. با بازیافت و استفاده مجدد می‌توانیم میزان زباله‌های دفنی را کاهش بدهیم (چراکه اغلب زباله‌های زیست تجزیه‌پذیر به خاطر کمبود اکسیژن و نور خورشید نمی‌توانند تجزیه شوند). همچنین بازیافت مواد در مقایسه با تولید از مواد نو موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. برخی از مواد مانند آلومینیوم و شیشه را می‌توان حتی بدون کاهش کیفیت بازیافت کرد یا به محصولات باکیفیتی پایین‌تر تبدیل کرد.

۷ تاثیر لباسی که انتخاب می‌کنید بیشتر از تنها ظاهر شماست.
تولید لباس مستلزم استفاده از مقدار زیادی مواد، انرژی و نیروی انسانی است: ازجمله حشره‌کش‌هایی که در کشت گیاهان منشا پارچه‌ها مصرف می‌شوند، رنگ و آبی که در رنگرزی استفاده می‌شوند و شرایطی که کارگران تحت آن کار می‌کنند. با انتخاب لباس‌های دوستدار محیط‌زیست مثلا خرید کتان طبیعی به‌جای معمولی- که یکی از گیاهان با بیشترین وابستگی به مواد شیمیایی جهان است – کالایی را انتخاب می‌کنید که تاثیر کمتری بر زمین و آب‌های زیرزمینی دارد. چگونگی نگهداری شما از لباس‌هایتان، استفاده از آب سرد در ماشین‌لباس‌شویی، شوینده‌های دوستدار محیط‌زیست و خشک‌کردن لباس‌ها با بندِ رخت، همگی می‌توانند تاثیرات جارختی شما را کم کند. پرهیز از خرید پیاپی و دنباله روی مد، در کاستن ترافیک به محل‌های دفن زباله کمک می‌کند و در برخی موارد احتمالا جای تعجب نباشد که بتواند ۹۵ درصد بازدهی بیشتری نسبت به خرید لباس‌ نو داشته باشد!

۸ آب، منبعی تجدیدپذیر نیست.
آب شیرین احتمالا گرانبهاترین منبع زمین است و با افزایش اثرات تغییرات اقلیمی، در بسیاری از مناطق کره زمین توانایی ما برای به دست آوردن آب باکیفیت بالا احتمالا در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد. استفاده آگاهانه از آب یا آب‌آگاهی می‌تواند فشار وارد بر سامانه‌های تصفیه آب شهری را کم کرده و از تامین منابع کافی اطمینان ایجاد ‌کند. با عبور از بطری‌های آب‌ می‌توانیم انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای (ناشی از حمل)، انرژی موردنیاز برای تولید پلاستیک (با منشا نفتی) و حجم زباله‌ای (بطری‌های خالی) را که به مکان‌های دفن زباله برده می‌شود، کم کنیم.

۹ کالاهای سبزتر مهربان‌ترند.
همه کالاها درست همان‌طور که به مواد و انرژی نیاز دارند، به یک منبع مشترک دیگر نیز نیازمندند: انسان. اگر کالاهای سبز و اخلاقی را برگزینید معمولا به معنی این است که از جوامع محلی و صنایع دستی در سطح جهان حمایت می‌کنید. حمایت از تجارت عادلانه کالاها و حقوق منصفانه کارگران، این کالاها را از قهوه گرفته تا لباسی که در یک کارگاه با شرایط بد کارگران تولید نشده باشد، بیمه می‌کند. خرید کالاهای تولید داخل و ترجیح‌ها نزدیک محل زندگی به معنی کاهش حمل و نقل و رونق گرفتن کارگاه‌های مرتبط و به احتمال زیاد رعایت بیشتر حقوق کارگران است.

۱۰ هیچ‌چیز خنده‌داری راجع به صلح، دوستی و درک متقابل وجود ندارد. (اشاره به یک ترانه قدیمی)
زمانی که دکتر وَنگَری ماتای جایزه نوبل سال ۲۰۰۴ میلادی را برد، کمیته‌ی اعطای جایزه دستاوردهای او را با مبنی بر « صلح بر روی زمین به توانایی ما در ایمن ساختن محیط زندگی‌مان بسته است» به رسمیت شناخت. ماتای، بنیان‌گذار «حرکت کمربند سبز»، به دنیا کمک کرد تا بین حقوق زنان، توسعه پایدار، دموکراسی و صلح جهانی ارتباط برقرار کند.اَل‌گُر، دارنده‌ی جایزه نوبل، با تفهیم کامل این‌که تغییرات اقلیمی مساله‌ای متاثر از علم، تکنولوژی، رفتار انسان، اخلاق و صلح است این ارتباط را استحکام بخشید. این نشانگر آن است که چگونه عمل یک نفر می‌تواند تغییری ایجاد کند. برابر ساختن صلح و محیط‌زیست به ما اجازه می‌دهد تا این تصویر وسیع و چگونگی ارتباطمان با همدیگر را بهتر درک کنیم.

منبع : سایت دنیای سبزتر

ترجمه ای از آرش قلمی فرد

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.