جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آبشار شوی (تله زنگ) / خوزستان

آبشار شوی (تله زنگ) در محدوده شهرستان دزفول استان خوزستان واقع شده است که یکی از بکرترین و زیباترین آبشارهای ایران می باشد که دارای جاذبه های بسیار زیبایی می باشد.

بهترین فصل برای بازدید از آبشار شوی (تله زنگ) اوایل فروردین ماه می باشد که دارای نهایت سر سبزی گیاهان و گل های زیبا می باشد، بعد از این فصل با وجود گرم شدن هوا، پیمایش مسیر به سمت آبشار دشوارتر خواهد بود.

تنها راه دسترسی به آبشار شوی ¹ (تله زنگ) برای کسانی که خارج از استانهای جنوبی و استان خوزستان زندگی می کنند راه آهن می باشد که به جذایت این سفر می افزاید.

در تاریخ ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ (روز چهارشنبه) من (محسن لچینانی – سرپرست برنامه) به همراه چهار نفر از همنوردان، آقایان حامد رحیمی ، حمید اسفنانی ، ایمان خواجه سعیدی از فریدونشهر  و آقای یونس شاکری از همنوردان شهرکردی عازم استان لرستان شدیم و پس از دیدن آبشار گریت و آبشار بیشه ، شب ساعت ۲۱:۳۰ با قطار عادی تهران – اهواز ، ایستگاه راه آهن بیشه را به سمت منطقه تله زنگ در استان خوزستان ترک کردیم.

بعد از ۳ ساعت طی مسیر در ساعت ۰۰:۱۵ به ایستگاه راه آهن تله زنگ رسیدیم. شب را در کنار سکوی ایستگاه راه آهن تله زنگ گذراندیم و به دلیل امنیت کم منطقه هر کدام از اعضا ۱ ساعت را به نگهبانی تا صبح گذراندند.

صبح با بیدار باش و بستن کوله پشتی ها ساعت ۰۷:۱۵ دقیقه حرکت را آغاز نمودیم. برای رفتن به مصیر آبشار از پل جدید راه آهن تله زنگ گذشتیم.

بعد از پل جدید پاکوبی در سمت راست قرار دارد که ما را به روستای شوی می رساند (در مسیر جریان رودخانه). مسیر را ادامه دادیم از میانه قبرستان محلی و چند جوی آب گذشتیم تا به مسیر سنگ چین (دیوار چین) رسیدیم. این سنگ چین ها در اغلب مسیر دیده می شود و احتمالا توسط بومیان ایجاد شده است.

در کنار رودخانه عظیم سزار
در کنار رودخانه عظیم دز

پس از ورود به دره وسیعی که رودخانه تله شوی (تله زنگ) از میان آن می گذرد تغییر مسیر داده و از عرض رودخانه عبور کردیم و ساعت ۹:۱۵ کنار چشمه آبشار مانند کوچکی توقف نموده و به استراحت و صبحانه خوردن پرداختیم.

پس از خوردن صبحانه ساعت ۱۰:۲۰ ادامه مسیر دادیم، واقعا منظره ای بی نظیر بود. وجود چشمه سارها در کنار مسیر و سرسبزی مسیر بسیار جذاب و بکر بود. در این دره انبوهی از گل های شقایق وجود داشت.

شقایق های زیبا

لذت در طبیعت زیبا

قبل از رسیدن به روستای شوی، مسیر را به سمت راه بالای روستا تغییر دادیم. روستا دارای درختان و باغات زیادی می باشد و با درختان نخل بلند مشخص می باشد. در مسیر ، چشمه ی روستای شوی قرار دارد که تنها آب شرب نزدیک به روستا است.

با گذشتن از روستا دره تنگ تر می شود و مسیر در کنار جوی آب کوچکی ادامه می دهیم که هرچه جلوتر می رویم به رودخانه اصلی نزدیک می شود. در ادامه به مسیر هایی رسیدیم که صعب العبور بودند و باید با کمک سیم بکسل هایی که بسته شده بود و جا پاهای ایجاد شده در دیواره ها از این مسیر ها می گذشتیم.

عبور از مسیرهای صعب العبور

بالاخره در ساعت ۱۲:۰۰ به آبشار رسیدیم. بی دلیل نیست که این آبشار را جزء بزرگترین آبشارهای ایران به شمار می آورند. این آبشار دارای حدود ۸۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر عرض بوده و حجم آب بسیار بالایی دارد که در انبوهی از درختان قرار دارند.

آبشار شوی (تله زنگ) - آبشار اول
آبشار شوی (تله زنگ) – آبشار اول

شما به راحتی می توانید به بالای آبشار دسترسی پیدا کنید و سرچشمه آبشار را از نزدیک ببینید و لذت ببرید. نهار را در کنار سرچشمه آبشار اول صرف نمودیم و پس از آن ساعت ۱۴ کوله پشتی ها را بسته و از مسیر بالای آبشار کمی جلوتر (کمتر از ۵۰۰ متر) رفتیم و سرچشمه آبشار زیبای دیگری وچود داشت که به سرچشمه آبشار دوم شوی معروف است.

در بالا دست رودخانه هم آبنما های زیبایی با استخر سنگی وجود دارد که مدتی را برای شنا کردن در آن گذراندیم؛ اگر به عکس ها توجه کنید این دره دارای جنگل بلوط و انجیر می باشد که به زیبایی این منطقه دو چندان افزوده است.

آبنما و استخر سنگی

پس از شنا و آب تنی کردن ساعت ۱۵:۳۰ عزم بازگشت کردیم و با رسیدم به سرچشمه آبشار دوم شوی به کنار آبشار دوم سرازیر شدیم و در کنار آن چند عکس یادگاری گرفتیم.

آبشار شوی (تله زنگ) - آبشار دوم
آبشار شوی (تله زنگ) – آبشار دوم

از کنار رودخانه به سمت پایین دست و آبشار اول (آبشار اصلی) شوی رفتیم که با نزدیک شدن به این آبشار نمای زیبایی از آن برایمان نمایان می شد؛ قابل توجه است که این آبشار از اغلب نماها قابل تصویر برداری است و از هر نما جلوه خاص خود را دارد.

آبشار شوی (تله زنگ) - آبشار اول
آبشار شوی (تله زنگ) – آبشار اول

گروه کوهنوردی شاهان کوه

با توجه به امنیت کم منطقه تصمیم گرفتیم از دره ای که در آن آبشارها قرار داشت خارج شویم  تا شب را در کنار کوهنوردان دیگری که از شهر اراک آمده بودند بگذرانیم و ساعت ۱۸ عزم به بازگشت کردیم. در طی مسیر یکی از دوستان متوجه جاندار زیبایی در آب شد؛ این جاندار که به نام سمندر امپراطور معروف است جزء هفت گونه سمندر از راسته دوزیستان می باشد که با پوست سیاه رنگ، خال های زرد رنگ و پوست نارنجی رنگ زیرین بسیار زیبا می باشد. در حال حاضر به دلیل انقراض این سمندر نگهداری در خانه، شکار و خرید و فروش آن جرم محسوب می شود.

سمندر امپراطور (لرستانی)

از گونه های جانوری زیبا

ساعت ۱۹ به روبروی روستای شوی و خانه قشلاقی آقای حاجی وند رسیدیم؛ با اجازه از صاحب خانه چادرها را در محوطه سنگ چین خانه برپا کردیم. با تاریک شدن هوا سری هم به کوهنوردان خوب اراکی زدیم و با آش رشته ای که پخته بودند از ما پذیرایی کردند، واقعا که آش خوشمزه و دلچسبی بود.

شب مانی

با توجه به اینکه قسمتی از مسیر را برگشته بودیم، صبح وقت بیشتری را برای استراحت داشتیم؛ ساعت ۸ از خواب بیدار شدیم و با خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها ساعت ۹:۳۰ به سمت پایین دست رودخانه و ایستگاه قطار حرکت کردیم؛ از جایی که قطار برگشت، ساعت ۱۶ به ایستگاه تله زنگ می رسید، از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴ را به آب تنی و شنا، همراه با خوردن تنقلات گذراندیم.

ساعت ۱۴ به سمت ایستگاه حرکت کردیم و پس از رسیدن به ایستگاه اقدام به صرف نهار کردیم و ساعت ۱۶:۳۰ سوار بر قطار شده و به ایستگاه بیشه (مکان پارک اتومبیل) باز گشتیم.

عبور قطار از مناظر زیبا

نکات لازم:

زمان طی مسیر (بدون توقف) از روستای تله زنگ تا آبشار شوی حدود ۳ ساعت تا ۳٫۵ ساعت می باشد. مسیر نزدیک تری هم برای دسترسی این آبشار وجود دارد که طی چند سال اخیر با وجود احداث جاده عشایری راه گشایی شده است که مسیر کوهپیمایی تا آبشار ۱ ساعت می باشد و بسیار مسیر سهل و راحتی دارد. امیدوارم این راه جدید باعث نشود این منطقه بکر از دست برود.

مسیر جدید از طریق شهرستان دزفول، روستای سرتنگ می باشد فقط برای دوستان خوزستانی مناسب می باشد و از لحاظ زمانی برای ما رفتن به دزفول به صرفه نیست.

برای هماهنگی و اطلاع از زمان حرکت قطار با ایستگاه های مورد نظر ارتباط داشته باشید . شماره تماس ایستگاه ها را می توانید از ۱۱۸ دریافت کنید.

برای مسیرهای کوتاه مثل ایستگاه آبشار بیشه تا ایستگاه تله زنگ و بالعکس نیازی به تهیه بلیط نیست؛ البته این موضوع را نیز با مسئول هر ایستگاه که می خواهید سوار شوید هماهنگ کنید.

…………………………………………………………

¹ شِوی : shevi – برگرفته شده از نام روستا

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

۹ دیدگاه

1. سلام
    از گزارش و عکس های بسیار زیبایی که گرفتید لذت بردم. امیدوارم همیشه موفق باشید.

2. سلام
    سپاس از عکسها و گزارش خوبتان.
    مستدام باشید

3. kolan nazarat add mishe va bad delet…

4. aslan mohem nist…..
    vali nazarat add shode bod pas be dasteton reside bode hata pasokh dade shode bod
    ……………..

5. توضیحات خوبی دادی ولی درمورد نگهبانی رو سکوی ایستگاه تله زنگ بزرگ نمایی کردی عزیزم
    چون دقیقا روی سکو پاسگاه داره و یه سرباز که دم در داره پست میده

• محسن لچینانی

بله، روی همه سکوهای قطار یه پاسگاه انتظامی هست ولی سربازی به صورت ۲۴ ساعت اونجا پست نمیده. همچنین شما نمیتونید جلوی پاسگاه استراحت کنید و از پاسگاه فاصله دارید. توصیه اینکه نگهبانی بدیم از خود افسر پاسگاه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.