پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

هر درخت چقدر می ارزد؟

درخت را می توان بعنوان یک گیاه بزرگ چوبی چند ساله تعریف کرد.اگرچه تعریف ثابتی درباره اندازه آن وجود ندارد ، می توان گفت یک درخت بالغ معمولا” دارای ارتفاع حداقل ۵/۴ متر ( ۱۵ فوت) بوده و شاخه های آن به یک ساقه اصلی متصل هستند. درختان اجزای مهمی از مناظر طبیعی و عناصر ضروری در ساخت فضای سبز به شمار می روند.

سایت شاهان کوه برگرفته از پایگاه خبری فکر سبز :

چنین فکری از سوال یک دانش آموز از کارشناس ارتباطات پروژه احیای تالاب گورکانگ شروع شد. این کارشناس برای یک درخت ارزش یک دلار برای تولید هر روز اکسیژن آن در نظر گرفت.بنابر این یک درخت در هر سال به ارزش ۳۶۵دلار اکسیژن تولید میکند که برای یک درخت ۱۰۰ساله حدود۳۶۵۰۰دلار معادل۳۷میلیون تومان است. پس از تماسهای مکرر با افرادی چون پروفسور آفلر از دانشگاه نیوکاسل و بخش ایالتی جنگل ایالت nsw و مطالعات کتابخانه ای نتایج جالبی به دست آمد.ا رزش درختی چون سدر قرمز از لحاز تولید اکسیژن در هر سال ۱۲۰میلیون تومان خواهد بود. دلایل به شرح زیر است :

هر درخت چقدر می ارزد؟

هم اکنون قیمت تجاری جهانی اکسیژن به حجم ۹/۷لیتر معادل (۹کیلو گرم) برابربا ۵۴ دلار است که در نتیجه هر ۵ مول از اکسیژن معادل یک دلار یا ۱۰۰۰تومان قیمت خواهد داشت.

یک درخت چقدر می ارزد؟

هر متر مربع از برگ درختان در روز ۵ مول اکسیژن تولید میکند که در حدود نصف این مقدار را به مصرف خود می رساند. بنابر این تولید خالص یک درخت در هر متر مربع از برگ ه/۲ مول است! برابر مطالعه ای، سطح برگ درختان مناطق استوائی ۸ برابر حجم تاج آن درخت است . اندازه تاج یک درخت ۵ ساله سدر قرمز در حدود ۷متر مربع است و در نتیجه هر درخت سدر قرمز ۲٫۵ *۸*۷ = ۱۴۰ مول معادل ۲۸ دلار در روز و۱۰ هزار دلار برابر با ۱۰ میلیون تومان در ماه تولید اکسیژن خواهد داشت . یک درخت بیست ساله سدر قرمز دارای یک تاج ۸۰۰ متر مربعی است که هرروز ۱۶۰۰ مول اکسیژن خالص تولید میکند که حدود ۱۲۰ میلیون تومان در هر سال ارزش اکسیژن تولیدی آن است.

با این حال یک درخت ۵۰ ساله ارزشی معادل ۶ میلیارد تومان خواهد داشت . ارزیابی فوق با در نظر گرفتن ۱۰ساعت افتابی برای یک روز و میزان مناسبی از آب و نور و حرارت و مواد غذایی محاسبه شده است و در شرایط متفاوت اقلیمی تغییر پذیر است . این محاسبه نشان میدهد که اگر قرار بود ما برای اکسیژن پولی پرداخت کنیم در چه دردسر بزرگ اقتصادی می افتادیم . این تنها بخش کوچکی از تولیدات درختان و اکوسیستم ها ی جنگلی است ، اما درختان ارزشهای اقتصادی دیگر نیز دارند :

آن ها برای ما آب تولید می کنند و سطح شوری آب را پایین نگه می دارند که توانایی خاک رابرای رویش گیاهان دیگر بهبود می بخشند .

آن ها به عنوان ذخیره گاه کربن عمل می کنند و حجم قابل ملاحظه ای از دی اکسید کربن توسط درختان مصرف میشود وسطح گازهای گلخانه ای در اتمسفر کاهش میابد .

آن ها لوازم و مواد مورد نیاز ساختمانها وسایر تجهیزات را برای ما فراهم می آورند.

بر اساس آن چه گفته شد این سوال مطرح است که چنین منبع بی نظیری چگونه باید حفاظت شود ؟!

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.