جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آتش سوزی مرتع در فریدونشهر

تارنمای شاهان کوه به نقل از تارنمای دوستداران طبیعت فریدونشهر:

روز جمعه ۹۴/۵/۱۶ قسمتی از مرتع حاشیه غربی پارک معلم (چشمه سراب) فریدونشهر یا بعبارتی حیاط خلوت دانشگاه پیام نور در صد قدمی ساختمان مدیریت بر اثر بی احتیاطی و بی مسئولیتی فرد یا افرادی دچار آتش سوزی میشود!

تیم آتش نشانی و چندتن از پرسنل شهرداری و یکی از اعضای شورای شهر بهمراه جمعی از مردم در مهار بموقع آتش نقش بسزایی داشتند که بدینوسیله از همه شرکت کنندگان در خاموش نمودن آتش قدردانی و سپاسگزاری میشود.

تخریب و آتش سوزی مرتع
تخریب و آتش سوزی مرتع

 

تخریب و آتش سوزی مرتع
تخریب و آتش سوزی مرتع

 

شاید برای بعضی از مخاطبان کلمه “مرتع” و جمله “حیات خلوت دانشگاه” اندکی سوال برانگیز باشد، داستان از این قرار است که حدود بیست سال قبل چند تن از نیکوکاران جهاد سازندگی محل، منطقه مذکور را با غرس نهال گردو و کاشت گیاهان مرتعی آنرا احیا و با تعبیه تانکر آب سالها با مراقبت و آبیاری نهال ها را به ثمر رساندند. ولی حدود ۱۰-۱۲ سال قبل دانشگاه مذکور با حصارکشی بخشی از مرتع درختکاری شده را ضمیمه محوطه دانشگاه نمود! و از آن پس مرگ تدریجی درختان بر اثر بی توجهی و عدم آبیاری آغاز و تا به امروز ادامه دارد. چند ده تایی نهال گردو پس از سالها بی آبی با سماجت به زندگی خود ادامه می دهند که تعدادی از آنها به همراه نهال های اقاقیا- توت- بلوط و … که حدود ۴-۵ سال قبل توسط اعضای انجمن دوستداران طبیعت و با کمک مردم طبیعت دوست فریدونشهر کاشته شده بود در این واقعه آتش سوزی سوختند!

علاوه بر نابودی پوشش گیاهی، درختان و نهال ها و موجودات ریز و درشت بیابان، غم انگیزترین صحنه حادثه مذکور سوختن تعدادی لاک پشت بی آزار و بی دفاع در لهیب آتش جهالت به زغال تبدیل شدند چرا که آنها توان فرار از مهلکه را نداشتند!

اندکی فکر کنیم و در خلوت وجدان خویش بررسی نماییم، جرا باید شاهد چنین رخدادی دلخراش در این زمان و مکان (نیمروز جمعه و در کنار ساختمان دانشگاه) باشیم؟ حاصل بی احتیاطی و بی مسئولیتی ضرر و زیان عمومی است و روزی طبیعت تاوان بدرفتاری های ما را پاسخ خواهد داد آنوقت همگان دچار مشکلات عدیده خواهند شد ولی برای جبران دیر خواهد بود! به هوش باشیم و از طبیعت مراقبت بیشتری بعمل آوریم.

نویسنده: ن- تواضع

 

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.