جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکسازی زباله از پونه زار

بیستمین روز شهریور ماه مصادف بود با روز مبارزه با خشونت های زیست محیطی ؛ به همین منظور، این مناسبت را گرامی داشته و به پاکسازی آبشار پونه زار پرداختیم. این برنامه با همکاری نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست فریدونشهر و انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر صورت پذیرفت.

آبشار پونه زار
آبشار پونه زار

آخرین پاکسازی زباله آبشار پونه زار فریدونشهر توسط انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر، در مهر ماه سال ۹۲ صورت پذیرفته بود؛ اینبار به پیشنهاد گروه رفتگران طبیعت اصفهان عزمی برای این پاکسازی ایجاد شد و تلاش شد با همکاری همدیگر به این مهم دست بیابیم.با هماهنگی های انجام شده قرار شد ماشین های حمل زباله در بالای آبشار حضور داشته باشند ؛ دوستداران طبیعت و رفتگران طبیعت ساعت  ۸:۳۰ در کنار آبشار حضور داشته باشند و پاکسازی را آغاز کنند.

اعضای انجمن دوستدران طبیعت مدتی را منتظر گروه رفتگران طبیعت اصفهان شدند و با تأخیر در حضور آنها ، تصمیم به پاکسازی منطقه شد. پاکسازی در ساعت ۹ صبح آغاز و با چندین مرحله حمل زباله به بالای آبشار (محل ماشین های حمل زباله) در ساعت ۱۲ ظهر پایان پذیرفت.

طبیعت یا زباله دانی !!!!
طبیعت یا زباله دانی !!!!
پاکسازی زباله
پاکسازی زباله
انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر
انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر
انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر
انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر

به دلیل امید حضور رفتگران طبیعت اصفهان ، فراخوان کلی برای حضور افراد بیشتر برای پاکسازی انجام نشد و با تعدای اعضای کم برای همکاری با دوستان اصفهانی رفته بودیم که چنین شد اما با تعداد کم افراد مقدار قابل توجهی زباله به بالا حمل شد.

با اینکه تعداد زیادی زباله جمع آوری شد، ولی باز مقداری زباله از دید ما مخفی می ماند. فرهنگ زیست محیطی به قدری ضعیف هست که اگر چند روز هم به پاکسازی بپردازیم بازهم زباله باقیست! و اما در عجبم که اغلب افرادی که برای بازدید این آبشار آمده بودند و دم از فرهنگ میزدند ، مداما با خسته نباشید و تشکر ابراز احساسات میکردند؛ پس این همه زباله از کجا آمده است؟!؟! در میان گردشگران چند نفری بودند که به ما در جمع آوری زباله کمک کردند و شیر زنی که چند کیسه زباله برای ما تا قسمتی از شیب نفس گیر بالا آورد؛ همین که این افراد تحت تأثیر قرار گرفته و با ما همکاری کردند برای ما رضایت بخش بود.

رفتگران طبیعت اصفهان در ساعت ۱۲:۳۰ محل حضور پیدا کردند و با هم خوش و بشی کردیم ؛ علت تأخیر آنها نمیدانیم چیست ولی همین بس که آنها زباله های باقی مانده را جمع آوری می کردند و باعث پاکیزگی بیشتر این منطقه می شدند که جای سپاسگزاری دارد.

در پایان درود می فرستم بر تمامی همیاران و طبیعت دوستانی که در این مسیر تلاش دارند و سعی در اشاعه فرهنگ زیست محیطی دارند.

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.