جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چکاد شاهان کوه و مسیری تازه برای صعود

 🌺شکر خدا که باز در این اوج بارگاه 🌺
🌺طاووس عرش میشنود صیت شهپرم 🌺

🌺 حافظ 🌺

برنامه صعود به چکاد شاهان کوه فریدونشهر با ارتفاع ۴۰۴۰ متر در تاریخ ۹۴/۱۲/۲۱ توسط گروه شاهانکوه فریدونشهر از مسیر جدید انجام شد.

چکاد شاهان کوه با دیواره ها و صخره های مهیبش از بلندیهای زیبای زاگرس است که همه ساله کوهنوردان زیادی را از سراسر کشور بسوی خود می کشاند.
مسیر متعارف صعود به شاهانکوه از دره تنگ عرب است و با صعود از یخچال شرقی (که یک یخچال قدیمی است و با بارشهای ضعیف سالهای اخیر به برف چال تبدیل شده است) میتوان به این چکاد رسید.
گروه کوهنوردی شاهانکوه فریدونشهر در تاریخ ۹۴/۱۲/۲۱،۲۲ برنامه ای ۱/۵ روزه را برای شناسایی مسیری جدید بر روی شاهانکوه تدوین کرده بود که با نظر سرپرست برنامه به برنامه ای یک روزه تبدیل شد و مورد استقبال و موافقت اعضای گروه هم قرار گرفت.

به دلیل شرایط مناسب برف که چند ماهی بود بارندگی قابل ملاحظه ای صورت نگرفته بود، و هم برای ایجاد تنوع در برنامه و هم شناسایی بیشتر شاهانکوه، به فکر همان مسیر جدید برای صعود به قله بودم. با توجه به یکروزه بودن برنامه ، برفچال شمال شرقی شاهانکوه که تقریبا از همان ابتدای یخچال شرقی شروع شده و با قوسی زیبا از زیر قله گذشته و از سمت شمالی به قله منتهی میشود را به سرپرست برنامه پیشنهاد کردم که مورد قبول سرپرست هم قرار گرفت ولی گفت که تصمیم نهایی را باید هنگام حضور در منطقه و بررسی شرایط محل بگیرم و به نظر من هم تصمیم درستی بود. کوهنوردان زیادی برای صعود به شاهانکوه اشتباها بجای یخچال شرقی وارد این دره شده بودند و باگم کردن مسیر از صعود باز می ماندند و این امر شناسایی کامل این دره را ایجاب میکرد.

نفرات زیر تا روز قبل برنامه برای صعود چکاد شاهان کوه اعلام آمادگی کردند:
آقایان: شهرام اونیکازی، اسماعیل رحیمی، احسان رفیعی، ایمان خواجه سعیدی، حامد رحیمی، محسن لچینانی(سرپرست) و خانمها: نرگس طاروردی، الهه ادیب و پریسا سامی ، که خانم ادیب از اصفهان و خانم سامی از سمیرم، از مهیمانان گروه شاهانکوه در این برنامه بودند.

ساعت ۴ صبح روز ۹۴/۱۲/۲۱ با یک دستگاه لندکروز به سمت روستای سرداب بالا و تنگ عرب حرکت کردیم. پس از یک ساعت در کنار چشمه تنگ عرب از آقای طرقی (راننده لندکروز) خداحافظی کرده و برنامه را با نور چراغهای پیشانی آغاز میکنیم. آسمانی صاف و پرستاره بالای سرمان است و هوا هم زیاد سرد نیست. تنها شرایط نگران کننده وضعیت برف منطقه است. هیچگاه تنگ عرب را در این هنگام از سال اینقدر کم برف ندیده بودیم. دیگر خبری از بهمن های مهیبی که تا دهانه تنگ عرب پایین آمده بودند نیست.

شروع مسیر از بالای چشمه تنگه عرب
شروع مسیر از بالای چشمه تنگه عرب

هوا کم کم روشن میشد و ساعتی از شروع برنامه نگذشته بود که به پای یخچال شرقی شاهانکوه میرسیم. برف کاملا یخ زده بود و شرایط مناسبی برای صعود مهیا بود. با نظر سرپرست برنامه، مسیر برف چال شمالشرقی قله که مسیری تازه و ناشناخته بود را برای صعود انتخاب میکنیم. برای دسترسی به این مسیر باید ابتدا وارد دره یخچال شرقی میشدیم و سپس دره ای که از سمت راست به یخچال ملحق میشد را درپیش میگرفتیم. تازه به ابتدای دره رسیده بودیم که خورشید طلوع کرد و برفهای انباشته در دره ها رنگ طلایی به خود گرفتند و ما را مسحور زیبایی های خود کردند.

ورود به یخچال سمت راست
ورود به یخچال سمت راست
ابتدای یخچال و صرف صبحانه
ابتدای یخچال و صرف صبحانه

باتوجه به شرایط مناسب برف، مسیر صعودمان بسیار خوب و دلچسب بود. یک گرده سنگی طولانی در سمت چپ ما قرار داشت که به قله منتهی میشد.
ساعت ۹:۳۰ بود که نقابهای برفی روی قله شاهانکوه را تونستیم ببینیم و ساعت ۱۰ صبح با موفقیت این دره زیبا را صعود کرده و بر روی گردنه ای در شمال قله اصلی شاهانکوه مستقر شدیم.

زیگزاگ و عبور از شیب یخچال شاهان کوه
زیگزاگ و عبور از شیب یخچال شاهان کوه
زیگزاگ و عبور از شیب یخچال شاهان کوه
زیگزاگ و عبور از شیب یخچال شاهان کوه
شیب منتهی به گردنه قله شاهان کوه
شیب منتهی به گردنه قله شاهان کوه

قله شاهانکوه در کنارمان بود و نمای زیبایی از قله های اطراف بخصوص قله شاهان٢ به ارتفاع ۳۹۶۰ متر را نظاره گر بودیم. با اندکی استراحت و گرفتن چند عکس راهی قله میشویم. قسمتهای انتهایی مسیر را از روی صخره های یکپارچه ای بالا میرویم و سرانجام ساعت ۱۱ صبح به قله شاهانکوه میرسیم. مناظر شگرفی را میتوان از شاهانکوه به تماشا نشست. خداوند را سپاس میگوییم و بر بلندای شاهانکوه و در میان حصاری از قله های باشکوه و خیال انگیز، این صعود زیبا را با نام بهار امید¹ به همه کودکان معصومی که با بیماری سرطان زندگی میکنند تقدیم میداریم و شفای همه انسانهایی که از بیماری سرطان در رنج هستند را از خداوند خواستار میشویم.

چکاد (قله) شاهان کوه
چکاد (قله) شاهان کوه

پس از صرف نهار روی قله، از مسیر یخچال شرقی تصمیم به فرود می گیریم. باد سردی شروع به وزیدن کرده است و باید زودتر قله را ترک کنیم ؛ کمی پایین تر وزش باد آرام تر می شود و نیم ساعت طول می کشد تا یخچال را تا انتها سر (لیز) بخوریم.

ساعت ۱:۱۵ در پای یخچال بودیم و با هماهنگی که با آقای طرقی (راننده) شده بود ساعت ۲:۳۰ ، کمی پایین تر از چشمه تنگ عرب سوار ماشین شده و به سمت فریدونشهر حرکت می کنیم.

کروکی مسیر صعود
کروکی مسیر صعود
کروکی مسیر صعود و فرود
کروکی مسیر صعود و فرود

نکته: برای صعود از این مسیر جدید، مهم رسیدن به اولین گردنه در شمال قله است که در هر دو تصویر مشخص شده است. اگر قبل از رسیدن به گردنه به سمت قله (سمت چپ) تغییر مسیر بدهیم، در صخره ها و دیواره های شرقی شاهانکوه گرفتار میشویم.

البته گرده شرقی شاهانکوه هم (گرده بین مسیر صعود و فرود) نیاز به شناسایی کامل دارد.

نویسنده گزارش : حامد رحیمی


…………………………………………………………………………………………….

¹ بهار امید : برنامه (جشن) ویژه کمک به کودکان مبتلا به سرطان که با حمایت گروه های کوهنوردی استان اصفهان در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۴ در اصفهان برگزار و کلیه درآمد حاصل از این جشن، به حساب بیمارستان سید الشهدای اصفهان واریز خواهد شد

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

۲ دیدگاه

  1. کیوان زمانی

    عالی بوده و خسته نباشید میگم به همه بچه های پر توان گروه شاهان کوه.
    ایا این مسیر برای صعود زمستانه چکاد شاهانکوه مناسب تر بود؟
    و ایا ترک gps مسیر ثبت شد؟

    • حامد رحیمی

      درود بر شما آقای زمانی
      در باره صعود زمستانه این مسیر باید بگم که به مراتب خطر بهمن در این دره بیشتر هست . چون انشعابات زیادی داره . واین برنامه هم در شرایط خاصی تو فصل زمستان اجرا شد و شرایطش یخ زدن کامل برف و نداشتن بارش ظرف چند ماه گذشته بود.
      و در مورد ثبت مسیر، متاسفانه GPS همراه نداشتیم اما کروکی مسیر رو حتما در همین گزارش قرار میدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.