جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شاخ بزرگ جوپار

در تاریخ ۱۵و ۱۶ و۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ طبق برنامه سه ماهه  فصل بهار گروه کوهنوردی شاهان کوه صعود به قله جوپار به سرپرستی من (شهرام اونیکزی) گنجانیده شده بود واین برنامه با سفر به کرمان با اتوبوس اصفهان به کرمان اغاز گردید ودر ساعت ۹٫۳۰ روز ۱۵ اردیبهشت به سمت کرمان حرکت کردیم ودر ساعت ۶ صبح به کرمان رسیدیم. ساعت ۶٫۳۰ اقای یاسر نیکبخت از کوهنوردان راین که دو سال پیش در صعود به کوه هزار کرمان با او اشنا شده بودیم به ما ملحق شد که بسیار انسان دوست داشتنی میباشد.

با هماهنگی که قبلا با ماشین مزدا شده بود باید  ما را به ابتدای ورودی دره قنات قستان ببرد. ساعت ۶٫۳۰ به سمت قنات قستان که از کرمان حدودا ۴۳ کیلومتر دارد حرکت کردیم وساعت ۷٫۳۰با پایان جاده خاکی، در ابتدای قنات قستان از ماشین پیاده شدیم و به سمت پناه گاه حرکت کردیم.

ابتدای دره قنات قستان
تصویر دره قنات قستان که از روی قله سه شاخ بزرگ گرفته شده

با دیدن قنات قستان وجاری بودن اب که هرچه به طرف راهرو رجب میرفتیم مقدار اب زیاد تر میشد وبا توجه به اینکه میدانستیم وقت به حد کافی داریم با تماشای زیبایهای طبیعت زیبای جوپار ارام ارام به طرف راه رو رجب میرفتیم.

زیباییهای جوپار

در ساعت ۹٫۳۰ به کنار راهرو رجب رسیدیم و باصرف صبحانه واستراحت ساعت ۱۰ به سمت پناهگاه حرکت کردیم.

راهرو رجب

عبور از راهرو رجب

بعد از مدتی به کذرگاه خرپران رسیدیم ولازم به ذکر است که گرمای شدید هوا آزارمان میداد.

دره خرپران

و سرانجام در ساعت ۱۲٫۴۵ دقیقه به پناهگاه رسیدیم و تصمیم گرفتیم که تا فردا کنار پناهگاه بمانیم و فردای ان روز به طرف قله حرکت کنیم.

پناهگاه جوپار

لازم به ذکر است بعد راه رو رجب اگر پاکوب را دنبال کنید به پناهگاه میرسید

اما چیزی که در این برنامه نگرانمان کرد گروه شیراز بود که با تاریک شدن هوا هنوز از قله باز نگشته بودند وبا پیگیریهای که شد معلوم شد گروه کوهنوردی استقلال شیراز میباشند. ما نگران بودیم که در اخر شب هدلایتهایشان پیدا شد وبا توجه به اینکه علامت نمیدادند نگرانیمان برطرف شد وما به خاطر اینکه مسیر پناهگاه را گم نکنند هدلایتی را روشن کردیم وتا امدن انها ان را روشن گذاشتیم.
در پناهگاه با کوهنورد با اخلاق اقای سجاد علی ابادی از کوهنوردان کرمان اشنا شدیم که ایشان میخواست قله بلوچی را صعود کند. با ایشان صحبت کردم و فهمیدم ایشان کوه ارارات وقازبک گرجستان را صعود کرده است وبرای همین به ایشان توضیح دادم که من بارها به گرجستان سفر کرده ام واصلیت گرجی دارم وگرجیهای زیادی در ایران زندگی میکنند. ایشان اصلا نمیدانستند که در ایران گرجیها در منطقه غرب اصفهان ساکنند وبه زبان گرجی تکلم میکنند. بسیار خوشحال شدند وبرنامه خود را تغیر داده و با ما به سمت سه شاخ بزرگ امدند و از این میهمان نوازی ایشان بسیار سپاسگذارم.
ساعت ۴ صبح بیدار شدیم وساعت ۴٫۳۰ به طرف قله در مسیر پاکوب حرکت کردیم
با ادمه پاکوب به قیف مصیبت رسیدیم ولی من انجا را قیف مصیبت ندیدم بلکه دره ای زیبا با شیب کمی تند و کمی ریزشی که فقط باید ارام وبا احتیاط حرکت کرد ونباید نفرات از هم فاصله بگیرند.

IMG_20160510_232601ابتدای قیف مصیبت

قیف زیبای مصیبت
انتهای قیف مصیبت
کروکی مسیر قیف مصیبت

ساعت ۷ به انتهای قیف رسیدیم. صبحانه خوردیم و با توجه به اینکه اقای سجاد علی ابادی با ما بود مسیر شمال شرقی جوپار را انتخاب کرد وساعت ۷٫۴۵ به سمت قله راه افتادیم. کوه جوپار هم از سمت جنوب شرقی قابل صعود است و هم از سمت شمال شرقی.

مسیر شمال شرقی
مسیر شمال شرقی از کنار جان پناه میگذرد

به طرف چهار گردنه حرکت کردیم و از انجا در اولین دره بالا رفتیم و از شاخ شکسته به سمت قله حرکت کردیم.
در ساعت ۹٫۴۵ بر فراز چکاد سه شاخ بزرگ ایستادیم. صعودمان از پناهگاه تا سه شاخ بزرگ ۵:۱۵ طول کشید.

بر فراز چکاد سه شاخ بزرگ جوپار

هوا غبار الود بود اما از فراز چکاد سه شاخ بزرگ جوپار کوهای هزار -لاله زار-کوشاه-پلوار و بلوچی پیدا بود.

در ساعت ۱۰٫۲۰ به سمت پاین حرکت کردیم واقای سجاد علی ابادی مسیر جنوبی که شن اسکی بود ومارا سریعتر به بالای قیف مصیبت میرساند را پیشنهاد داد و ما حرکت کرده ودر ساعت ۱۱٫۴۵ در بالای قیف مصیبت قرار گرفتیم وبا حرکت در قیف وجاهای که برف بود باسر خوردن به سمت پایین کوه حرکتمان را سریعتر کردیم ودر ساعت ۱٫۲۰ در کنا ر چادرها بودیم.
با کمی استراحت و خوردن نهار وجمع اوری چادرها درساعت ۲٫۳۰ به سمت قنات قستان حرکت کردیم ودر ساعت ۶ در ابتدای قنات قستان قرار گرفتیم. با هماهنگیهای که شده بود ماشین مزدای ۲کابین در انجا منتظرمان بود و به سمت کرمان حرکت کردیم وبا مهمان نوازی همنورد عزیزمان سجاد علی ابادی و همنورد دوست داشتنی و واقعا خوبمان یاسر نیک بخت که ایشان اهل راین میباشند صعودی فراموش نشدنی در جوپار داشتیم.

اعضای شرکت کننده:

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

یک دیدگاه

1. درود بر شما
    بسیار عالی ، تصاویر بسیار زیبا و کمک کننده بود
    همواره بر فراز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.