پنج شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

یخچال خومبو

آبشار یخی “خومبو” در بالای یخچال خومبو و در ارتفاع ۵۴۸۶ متری دامنه اورست و به فاصله نه چندان زیادی از بیس کمپ واقع شده است.

عبور از آبشار یخی خومبو یکی از خطرناکترین مراحل صعود به اورست می باشد. یخچال خومبو که آبشار خومبو را شکل داده است با چنان سرعتی در حال حرکت است که بدون هیچ نشانه و هشدار قبلی شکافهای عظیمی در آن ایجاد می شود و برجهای عظیمی از یخ و همچنین قطعات بزرگی که اندازه برخی از آنها با یک خانه قابل مقایسه است، ناگهان از آن فرو می ریزد.

میانگین سرعت حرکت یخچال مابین ۰/۹ الی ۱/۲ متر در روز می باشد.

یخچال خومبو و اورست
یخچال خومبو و اورست

اغلب کوهنوردان ترجیح می دهند تا آبشار خومبو را پیش از طلوع خورشید و آب شدن یخهای آن پشت سر بگذارند زیرا تابش خورشید باعث افزایش احتمال حرکت یخچال و ریزش آبشار می شود.

تحقیقات نشان می دهد خطرناکترین موقع عبور از آبشار خومبو از ظهر تا بعداز ظهر می باشد. کوهنوردانی که به درستی هم هوایی کرده و به منطقه آشنا می باشند در عرض کمتر از چند ساعت خومبو را پشت سر می گذارند اما افراد تازه کار ممکن است زمانی تا ۱۲ ساعت را برای عبور از آن صرف کنند.
کمپ نخست اورست با فاصله نه چندان زیادی از انتهای خومبو واقع است.کوهنوردان اغلب شاهد خرد شدن تکه های عظیم یخ و باد ناشی از آن می باشند که برای اغلب آنها اتفاقی اعصاب خرد کن و ناخوشایند است.

اگر کوهنوردان در این منطقه دچار حادثه ریزش بهمن یا سقوط قطعات عظیم یخ شوند، نجات از این موقعیت تقریبا ناممکن است. بامداد ۱۸ آپریل ۲۰۱۴ سقوط بهمن موجب مرگ ۱۶ کوهنورد در این ناحیه شد که تنها جسد ۱۳ تن از آنها پیدا شد.

ترجمه: پویا سلیمانی
منبع:
https://en.wikipedia.org/wiki/Khumbu_Icefall

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.