جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیمایش پشتکوه فریدونشهر

طبق برنامه مدون گروه کوهنوردی شاهان کوه ، پیمایش طبیعت پشتکوه فریدونشهر از تاریخ ۱۱ خرداد تا ۱۴ خرداد ۹۶ انجام شد.

سپاس یزدان پاک را ،آفریننده هستی همانکه که کوهها ی بر افراشته را پدید آورد تا میعادگاه عاشقان باشد.

اعضای گروه شرکت کننده : آقایان شهرام اونیکازی ، مصطفی لاچینانی ، عبدالرضا اسفنانی  ، محمدرضا اسفنانی (سرپرست گروه) و خانم شهین باتوانی.

مهمانان گروه : خانم الهام فیاضی و خانم مهدیه زارعی از شهرستان گلپایگان

هدف برنامه پیمایش و بازدید از طبیعت بکر پشتکوه دوم و سوم فریدونشهر و آشنایی بیشتر با آداب و رسوم زندگی بخنیاری بود.

طی هماهنگی قبلی ساعت ۳ بعد ظهر روز پنج شنبه همه اعضاء در میدان جهاد فریدونشهر حاضر شدند وطی هماهنگی انجام شده توسط سرپرست  پس از چند دقیقه یک دستگاه  مینی بوس امد.پس از چیدن همه وسایل و کوله پشتی ها ساعت ۳٫۱۵بعد از ظهر راه سفر را در پیش گرفتیم .راننده آقای جوان و خوش اخلاقی بود که با چای داغ از ما پذیرایی نمود .

با شروع سفر یک به یک روستاهای سیبک ،نهضت آباد ،بردآسیاب ،میدانک اول و سپس به میدانک دوم رسیدیم .ابتدای میدانک دوم به سمت غرب (دست راست جاده آسفالته ) یک جاده خاکی نمایان می شود وارد جاده خاکی شده و مسیر را در کنار رود کوچکی درپیش میگیریم .کم کم سیاه چادر های عشایر به چشم میخورد .این جاده به جاده گولونی معروف میباشد .پیچ و خم های جاده را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته تا به گردنه کیوارستان میرسیم قله زیبای کیوارستان در سمت چپ دیده میشود.

گردنه گلونی

مسیر را ادامه داده تا به رودخانه گوکان رسیده و با عبور از پل جاده شیب نسبتا ملایمی به سمت بالا به خود گرفته پیش میرویم و این بار در سمت راست جاده قله زیبای دری رخ می نماید .همیشه از صعود آن لذت برده و فنی ترین قله زاگرس که فقط یکبار توسط کوهنوردان فریدونشهر در زمستان صعود شده است .
پیچ و خم جاده را ادامه داده تا اینکه این بار در سمت راست کوه فردان با دهلیزهای عظیم و زیبایش نمایان میشود قله پوشیده از برف و هجوم بهمن از دهلیزها تا چند صد متر به پایین پیداست .

با گذر از روستای زمستانه و سپس پشندگان به سمت دره سه پستان ادامه مسیر میدهیم و به آبشار زیبایی (آبشار پشندگان) رسیده از آب گوارا و خنک آن جرعه ای نوشیده کمی استراحت کرده و راه می افتیم.

آبشار پشندگان

گردنه کلوسه را به خاطر شیب زیاد با سرعت کم بالا رفته و سپس سرازیر شده به روستای کلوسه میرسیم . ادامه مسیر داده روستای وستگان را رد کرده و به کاهگانک میرسیم روستایی بسیار زیبا با رودی جاری و درختان تنومند .قصد بازدید از تنها آسیاب بازمانده آبی و در حال کار را کردیم که متاسفانه با در بسته آن روبرو شدیم .

طبیعت و آسیاب آبی روستای وستگان
طبیعت و آسیاب آبی روستای کاهگانک

بعد از کاهگانک به سمت دورک رفتیم . بعد از چند دقیقه به روستای دورک رسیدیم و کوله پشتی ها را از ماشین پایین گذاشته و با آقای راننده خداحافظی کردیم .

با همفکری اعضا تصمیم بر این شد که شب را در محوطه مرکز بهداشت چادر بزنیم و همانجا استراحت کنیم و مروری بر مسیری که قرار بود در روزهای آینده پیمایش کنیم داشته باشیم .شام را مهمان آقا مصطفی و یا به قول بچه های گروه عباس آقا بودیم .ایشان زحمت جوجه کباب را کشیده و آنرا آماده کردند .

بعد از صرف شام و چای بچه ها به گشت در کوچه های دورک پرداختند و چای را مهمان خانواده مهمان نواز میرزا (از اهالی ده) بودیم .

پس از برگشت از شب نشینی در محوطه درمانگاه عده ای در چادر و بعضی از دوستان بیرون خوابیدیم .ساعت ۶صبح همه بیدار شده و وسایل و چادر ها را جمع کرده و راه سفر را درپیش گرفتیم . ابتدا به دیدن آبشار زیبای دورک رفتیم و پس از گرفتن عکس یادگاری و صرف تنقلات آبشار را ترک و به ادامه راه پرداختیم .

آبشار دورک

در ادامه راه به پلی رسیدیم که مرز بین استان اصفهان و چهارمحال بختیاری بود که در تقسیمات جدید به استان چهار محال وبختیاری واگذار شده بود .

پشتکوه - پل مرز استان چهار محال بختیاری و اصفهان
پشتکوه – پل مرز استان چهار محال بختیاری و اصفهان

پس از مدتی که ادامه مسیر دادیم به دره ای زیبا و خوش آب وهوا با ساکنانی خونگرم و مهمان نواز رسیدیم ، این دره به دره توت معروف است . در دره توت عشایر چادر نشین بی آلایش و مهربانی زندگی می کنند که دیدن و آشنایی با آنان لذت بخش است. درختان تنومند با سایه خنک و آب جاری در سرتاسر دره حس خوبی به آدم میدهد .صبحانه را در سایه درختان دره توت خورده و به مسیر خود ادامه میدهیم .

در کنار مردمان بی آلایش
بدون شرح ...
بدون شرح …

بعد ازپیاده روی ۷ساعته به جاده خاکی میرسیم .جاده خاکی را کمی پیش رفته به گردنه بالای روستای گردشگری و زیبای سرآقاسید میرسیم .راهی مال رو را از بالای روستا دنبال کرده بعد از حدود ۲ساعت وارد روستا میشویم .

روستای پلکانی سرآقا سید

بااستقبال کودکانی که در کوچه پس کوچه ها مشغول بازی بودند مواجه میشویم به خیال اینکه ما گردشگرانی مرفه هستیم ،پس از اینکه متوجه شدند کوهنورد هستیم یکی پس از دیگری ما را ترک کرده و به بازی خود مشغول شدند .

کوچه ها را ادامه مسیر دادیم تا اینکه با جوانی خوشرو و مودب به نام آقا محمد برخورد کردیم ،خودشان را معرفی کرده و اظهار نمودند که مسئول ساماندهی گردشگرانی که به روستا می آیند می باشد پس از کمی گفتگو مارا به چادری که در کنار منزل خودشان بود دعوت نموده تا شب را در آنجا بمانیم .

بعد از ساعتی استراحت و گذاشتن کوله پشتی ها به گشت و گذار در روستا پرداخته ،عده ای از همنوردان به زیارت امام زاده و اقامت نماز رفتند .بقیه هم به سمت رودخانه ای که در پایین دست روستا بود رفته و به دیدن چشمه ای که در آنسوی رودخانه بود و از دل غاری آب آن می جوشید رفتند و در آب سردش پاهای خود را شسته تا کمی از خستگی راه را از تنمان بیرون کند .

پشتکوه - چشمه سر آقا سید
پشتکوه – چشمه سر آقا سید
پشتکوه - طبیعت سر آقا سید
پشتکوه – طبیعت سر آقا سید

پس از استراحت و صرف چای به سمت چادر حرکت کرده شام را خوردیم و کمی هم از هم صحبتی با آقا محمد استفاده کرده و سپس خود را برای خواب آماده کردیم .راس ساعت ۶صبح از خواب بیدار شدیم و روستای سر آقا سید را  با یک دستگاه نیسان که از شب قبل هماهنگی شده بود ترک کرده و جاده خاکی و پر پیچ و خم آنرا پشت سر گذاشته و به مقصد روستای دیدنی و زیبای تلو حرکت کردیم .

پشتکوه - به سمت روستای تلو
پشتکوه – به سمت روستای تلو

بعد از حدود ۲٫۵ساعت به گردنه بالای روستای تلو رسیدیم .ماشین را ترک کرده کوله ها را برداشته و به سمت روستا حرکت کردیم،ابتدای ورودی با روستاییان مهمان نواز برخورد کرده که مارا به خانه خود دعوت کردند و با دوغ سرد از ما استقبال و پذیرایی کردند .سپس بساط صبحانه را برایمان مهیا کرده و نان داغ و کره تازه را برایمان آوردند .هنوز طعم آن صبحانه لذیذ و خوشمزه در خاطرم مانده است و جای سپاسگزاری از آن خانواده خونگرم را داریم .

روستای تلو
پشتکوه - طبیعت روستای تلو
پشتکوه – طبیعت روستای تلو
پشتکوه - روستای تلو - شاه توت کهنسال
پشتکوهروستای تلو – شاه توت کهنسال

پس از صرف صبحانه وسایل را جمع کرده و با تشکر از مهمان نوازی این خانواده عزیز به ادامه مسیر پرداخته واز کوچه های زیبای روستا با درختان انار پر از گلش عبور کردیم.

پس از مدتی به رودخانه پر از آبی رسیدیم که عبور از آن با گر گری (سیم بکسل )باید انجام میگرفت .پسر ارشد خانواده ما را تا رودخانه همراهی کرد تا در عبور از رودخانه مارا یاری کند .بچه ها دو یا سه نفره در کابینی که به سیم بکسل وصل بود سوار میشدند و به آن طرف رودخانه میرفتند .

پشتکوه - رودخانه تلو
پشتکوه رودخانه تلو و گری گری

پس از عبوراز رودخانه  و خداحافظی با آقا قادر راه سفر به سمت روستای بکر و زیبای حیران که هیچ جاده ماشین روی به آن راه پیدا نکرده است حرکت کردیم .راه با شیب اندکی به سمت بالا ادامه داشت ،گرمی هوا کمی باعث خستگی میشد ولی با عزمی که داشتیم مسیر را پیموده وپس از حدود ۲ساعت  به روستای حیران رسیدیم . تنها خانواده ساکن در روستا به استقبال ما آمدند و مارا به منزل خود دعوت کرده و با دوغ سرد و خوشمزه از ما پذیرایی کردند.

کمی استراحت کرده و به آماده کردن ناهار مشغول شده و بعد از صرف آن و کمی استراحت و با همفکری که کردیم وسایل را جمع کرده و تا وقت داشتیم کمی از مسیر را پیمودیم تا به گردنه سگ مرو رفته و شب را در آنجا بمانیم .دشتهای زیبا و پر از گل  حیران با درختان تنومند بلوط را پیمایش کرده و از این همه زیبایی لذت میبردیم .

روستای زیبای حیران
طبیعت اطزاف روستای حیران
طبیعت اطراف روستای حیران

بعد از حدود ۱٫۵ساعت به گردنه رسیده و بساط شب مانی را مهیا کرده و محل چادرها را آماده کردیم .عده ای هم به جمع آوری هیزم برای روشن کردن آتش مشغول شدند .

چادر ها را برپا کردیم و رفته رفته روشنایی روز جای خود را به شب آرام و مهتابی داد و هوا تاریک شد.همگی دور آتش جمع شده و به گفت و گو پرداختیم ،هر کسی از خاطراتش تعریف کرد تا اینکه به نیمه های شب نزدیک شدیم .کمی وسایل را جمع و جور کرده و آماده خوابیدن شدیم تا صبح زود از خواب بیدار شویم .

پشتکوه - گردنه حیران
پشتکوه – گردنه حیران

ساعت ۶صبح از خواب بیدار شده و وسایل را جمع کرده و مسیری که به مسیر سگ مرو معروف است را در پیش گرفته و به سمت رودخانه و منطقه ونیزان حرکت کردیم .

درختان تنومند بلوط حد فاصل گردنه سگ مرو تا روستای حیران
مسیر گردنه سگ مرو حیران

بعد از عبور از پیچ و خمهای تند مسیر به مسیر همواری رسیده کمی استراحت کرده و بساط صبحانه را آماده کردیم ،پس از صرف صبحانه و  چای به ادامه راه پرداختیم .به پلی فلزی رسیدیم و پس از عبور از آن در کنار رودخانه اطراق کرده تا همنوردان تنی به آب زده و خستگی دو روز پیاده روی را از تنشان بیرون کنند.

پشتکوه - پل ونیزان
پشتکوه – پل ونیزان

بعد از آب تنی و استراحت و صرف چای و تنقلات ، وارد دره ای زیبا با آبی خروشان و پر از درخت به نام دره اشکفت شدیم . زیبائیهای دره واقعا مثال زدنی است .اینجا هم گرمی هوا کمی زیاد بوده و همنوردان را آزار میداد ولی با استراحت در کنار آب جاری و سایه درختان بر آن فائق میشدیم .

دره اشکفت

پیچ و خم جاده را پشت سر گذاشته، به جرات میتوان گفت به بکر ترین و زیباترین قسمتهای دره رسیدیم . آبشارهایی زیبا و دیدنی که چشم هر بیننده ای را مسحور خود میکند . با تماشا و گرفتن عکس یادگاری به ادامه مسیر پرداختیم .

پیمایش دره با توجه به گرمی هوا و استراحت بالای آبشارها و صرف ناهار حدودا ۴ ساعت طول کشید . پس از آن به ونیزان و محل قرار مینی بوس که منتظر ما بود رسیدیم .

سوار مینی بوس شده و راهی فریدونشهر شدیم و حدود ساعت ۱۰شب به فریدونشهر رسیده و پس از تبریک به یکدیگر به خاطر اجرای خوب و بی نقص برنامه  و بدرقه دوستان گلپایگانی با یکدیگر خداحافظی کردیم .

گزارش : عبدالرضا اسفنانی

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

۲ دیدگاه

منطقه حورو (هورو) چندین بار توسط گروه پیمایش شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.