جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اکتشاف و پیمایش چاه غار خدنگستان

چاه غار خدنگستان فریدونشهر در مورخه ۳  شهریور ۱۳۹۶ توسط  غارنوردان گروه شاهان کوه اکتشاف و شناسایی شد . 

این چه رازی ست نهان در دل کوهستانها که همه خستگی اش تازه نماید جانها   

در برنامه مدون گروه شاهان کوه ، در تاریخ ۳ شهریور  برنامه صعود به اصلان داغ گنجانده شده بود ولی با توجه به اهمیت شناسایی چاه غار خدنگستان و اینکه وجود باران های فصلی ممکن است شناسایی این چاه غار را به تعویق بیندازد ، با اجازه سرپرست برنامه اصلان داغ ( آقای اسماعیل رحیمی ) تصمیم به شناسایی این غار شد.

اعضاء شرکت کننده : آقایان علی رحیمی (پیشکسوت خوش اخلاق و دوست داشتنی کوهنوردی و غار نوردی گروه شاهانکوه ) ،شهرام انیکازی ،احسان رفیعی ،حامد رحیمی ،محسن لچینانی ،حمیدرضا اسفنانی ،عبدالرضا اسفنانی (سرپرست برنامه ) وخانمها نرگس طاروردی و شهین باتوانی

خدنگستان به لحاظ دارا بودن شرایط خاص و استثنایی در شهرستان فریدونشهر  از جمله آب و هوای پاک و سالم ، جاذبه های طبیعی بکر و زیبایی همچون چاه ها ی کاهلدون ،کوهها ،آبشار ،دشت لاله های واﮊگون ،چشمه ها و رودخانه از کانونهای مهم گردشگری شهرستان  محسوب می شود . چشمه زیبا و پر آب و دیدنی خدنگستان در کف دره قرار دارد وب رای دیدن آن باید قسمتی از مسیر را پیاده طی نمود .البته احداث و حفر تونل در این قسمت جهت انتفال آب لطماتی به طبیعت وارد کرده است .

آبشار خدنگستان
آبشار خدنگستان

اعضاء گروه شاهانکوه جمعه مورخه ۳ شهریور ماه ۹۶ جهت شناسایی و اکتشاف یک دهنه چاه غار ، راس ساعت ۷ صبح  با یک دستگاه اتومبیل سواری و یک دستگاه وانت تویوتا عازم منطقه خدنگستان شد .شهر فریدونشهر را به سمت روستای سیبک ترک کرده وسپس  به سمت چشمه لنگان ادامه مسیر میدهیم ؛ نزدیکیهای چشمه لنگان ماشین تویوتا گاز تمام کرده وتلاش برای روشن کردن با بنزین بی فایده بود تا اینکه آقا شهرام دست به کار شده و سوخت ماشین را یکسره کرد و بالاخره ماشین روشن شد .این تاخیر کمی برنامه ریزیها را بهم ریخت ولی با همه اینها به سوی مقصد و هدف خود راه افتادیم .مسیر را ادامه میدهیم در سمت چپ جاده رشته کوه زاگرس با قله ها ودره های زیبایش نمایان میشود که در فصل بهار به مانند قطعه ای از بهشت میماند .این مناطق پس از یک الی دو ماه با ورود عشایر به همراه دامهایشان که خارج از ظرفیت این اراضی میباشد تبدیل به بیابانی بدون علف شده و همه جا زمین عریان نمایان میشود.

به ادامه راه پرداخته و امام زاده آقای پیرعلی را رد میکنیم. پیچ وخم جاده را ادامه داده از روستای خرسانک عبور کرده و وارد جاده خاکی خدنگستان میشویم قله زیبای گور میشان در سمت چپ دیده میشود بعد از حدود ۲۰دقیقه که جاده خاکی را ادامه میدهیم به محل دهانه چاه غارها میرسیم .ماشینها را پارک کرده و بساط صبحانه را مهیا میکنیم . آتش را روشن کرده و کتریهای پراز آب به کنار آن گذاشته تا چای آتیشی را  آماده کنیم .حدود نیم ساعت جهت صرف صبحانه وقت داشتیم بعد از خوردن صبحانه نسبت به آماده کردن وسایل فنی اقدام کرده و پس از پوشیدن هارنسها و برداشتن وسایل و طنابها به سمت دهانه غار حرکت کردیم .از محسنات این چاه غارهها نزدیکی به جاده می باشد و همین باعث شد تا از وجود یک ژنراتور برق بهره ببریم .

پس از رسیدن به دهانه چاه غار تیم به چهار گروه تقسیم شد . یکی از گروهها مجهز به وسایل امداد و نجات که متشکل از سه نفر بودند در دهانه غار مستقر شدند . سه گروه دیگر وارد تالار اول غارشدهو کابلهای برق را هم با خود به پایین بردیم .وجود برق و دریل در بالا بردن سرعت کار خیلی مفید واقع شد .پس از نصب یک رول در ورودی تالار دوم و ایجاد کارگاه تیم دوم در تالار اول مانده و دو تیم دیگر وارد تالار دوم چاه غار شدند .

چاه غار خدنگستان - ورودی چاه غار اول (۸۰ متری)
چاه غار خدنگستان – ورودی چاه غار اول (۸۰ متری)
چاه غار خدنگستان - بتدای چاه غار اول
چاه غار خدنگستان – ابتدای چاه غار اول

با ایجاد یک تراورس از مسیر آب که سنگهای سستی وجود داشت دور شده در سکویی با نصب یک رول دیگر تراورس را ایمن کردیم . گروه سوم در این تالار مانده و گروه چهارم از دالانهای باریک عبور کرده تا به دهانه اصلی چاه زیبا وعمیق غار رسیدیم .

چاه غار خدنگستان - ورودی دالان دوم (چاه غار اول)
چاه غار خدنگستان – ورودی دالان دوم (چاه غار اول)

در انتهای دالان و نزدیک به سر چاه یک رل نصب کرده و با گرفتن پشتیبان از یک بلوک طبیعی و نصب کارابین روی رول ،طناب را وصل کرده و به سر چاه رفتیم و سپس با نصب دو عدد رول سر چاه و بستن کارابین ،حامد رحیمی اولین کسی بود که وارد چاه شد .

چاه غار خدنگستان - کارگاه و ورودی چاه بزرگ ۵۰ متری (چاه غار اول)
چاه غار خدنگستان – کارگاه و ورودی چاه بزرگ ۵۰ متری (چاه غار اول)

تیم پشتیبان با آماده کردن کابل و چراغ برای روشنایی سر چاه ما را یاری کرده و پس از مهار دریل بوسیله طناب آنرا به داخل چاه فرستادیم . برای کنترل سایش طناب و روند بهتر در فرود و صعود چند لوپ در دیواره چاه ایجاد کردیم . چاهی بسیار زیبا و یک تکه به عمق ۵۰متر به صورت عمودی که عظمت و دیواره های زیبایش ناخوآگاه مرا به یاد چاه های غار پراو می اندازد . با نصب دو رول روی دیواره چاه به سکوی پایین چاه میرسیم .

چاه غار خدنگستان - لوپ چاه 50 متری (ریبلی)
چاه غار خدنگستان – لوپ چاه ۵۰ متری (ریبلی)
چاه غار خدنگستان - نمای چاه ۵۰ متری (چاه غار اول)
چاه غار خدنگستان – نمای چاه ۵۰ متری (چاه غار اول)

چهار نفر از اعضاء یکی پس از دیگری وارد چاه شده و روی سکوی انتهای چاه پایین می آیند. در سمت چپ غار به سمت پایین ،گویی مسیرادامه دارد . من و حامد رحیمی به پایین میرویم به دالان تنگی برخورد میکنیم .سنگ و گل لایی که توسط جریان آب به اینجا آمده را با دست کنار میزنیم ،بعضی از سنگها هم که حجمشان زیاد است را توسط طناب و به کمک یکدیگر جابجا میکنیم تا اینکه حفره ای در انتهای غار پیدا میشود .حامد رحیمی با خزیدن داخل حفره سعی میکند که مسیری را پیدا کند ،اما متاسفانه دالان بسیار تنگ میشود و اجازه عبور را نمیدهد ؛ عمق چاه غار تا اینجا به حدود ۸۰ متر می رسد .

چاه غار خدنگستان - فرود در چاه بزرگ 50 متری
چاه غار خدنگستان – فرود در چاه بزرگ ۵۰ متری
چاه غار خدنگستان - ساختار زیبای دهانه چاه 50 متری
چاه غار خدنگستان – ساختار زیبای زیر دهانه ورودی چاه ۵۰ متری
چاه غار خدنگستان - روان سنگ - flowstone
چاه غار خدنگستان – روان سنگ پایین غار – flowstone

اعضا گروه با گرفتن عکس یادگاری و خوردن چای داغ و تنقلات (که محسن لچینانی زحمت پایین آوردن آنرا کشیده بود ) و کمی استراحت یکی یکی به سمت بالا حرکت کرده و ادامه اکتشاف را به برنامه بعدی موکول کرده تا با تجهیزات کافی در آینده برگشته و بتوان ادامه مسیر را باز کرده و به انتهای غار دست پیدا کنیم .بچه ها به ترتیب بالا آمده نفرات اول کابلهاودریل و وسایل اضافه را جمع کرده داخل کیسه بار میگذارند و به سمت دهانه غار حرکت میکنند.نفرآخر هم در حین بالا آمدن کارابینها را باز کرده و طناب را جمع آوری میکند و به محسن که سر چاه منتظر اوست پیوسته و به سمت دهانه حرکت میکنند.

با نظر سرپرست ترتیبی داده شد تا چاه غاری که هفته قبل در همان منطقه کشف و پیمایش شده بود توسط دیگر اعضاء گروه پیمایش و بازدید شود .به سمت دهانه غار رفته و با ایجاد یک کارگاه طبیعی و گرفتن پشتیبان از یک بلوک سنگ ،چاه غار آماده بازدید میشود.

چاه غار خدنگستان - ورودی چاه غار دوم (۴۵ متری)
چاه غار خدنگستان – ورودی چاه غار دوم (۴۵ متری)

زیبائیهای این چاه غار بسیار دیدنی میباشد .مناظر زیبایی که طی چندین سال بوجود آمده چشم هر بیننده ای را متحیرمیکند.خداوند بزرگ را شکر گزاری میکنیم که توانستیم این مناظر زیبا را ببینیم ؛ این چاه غار دارای یک ورودی ۴۵ متری مستقیم می باشد و در انتها دارای یک دالان بسیار زیبا با انواع غار سنگ های زیباست که تصاویر آن را در ذیل برایتان گذاشته ایم.

چاه غار خدنگستان - استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان – استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان - پرده و استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان – پرده و استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان - پرده چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان – پرده چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان - پرده ، ستون و استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان – پرده ، ستون و استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان - پرده ، ستون و استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان – پرده ، ستون و استالاکتیت های چاه غار دوم
چاه غار خدنگستان - انتهای چاه غار دوم (۴۵ متری)
چاه غار خدنگستان – انتهای چاه غار دوم (۴۵ متری)

بعد از بازدید همه اعضا از چاه غار ،به ترتیب به سمت بالا حرکت کرده و پس از خروج آخرین نفر باز هم از خداوند تشکر میکنیم که برنامه به خوبی برگزار شده و همه اعضاء به سلامت از غار خارج شدند .

وسایل را جمع کرده و حدود ساعت ده شب سوار ماشین شده و به سمت خانه حرکت میکنیم .

در پایان تشکر ویژه ای میکنیم از آقای علی رحیمی پیشکسوت  کوهنوردی گروه شاهانکوه که با اخلاق خوب و صبر و حوصله اش و راهنمایهای بجایش  باعث شد برنامه به نحو احسن برگزار شود .

گزارش : عبدالرضا اسفنانی

آقای علی رحیمی ، پیشکسوت دوست داشتنی
آقای علی رحیمی ، پیشکسوت دوست داشتنی
Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

یک دیدگاه

  1. واقعا زیباست ویاد آور بزرگی خداوند وجهان هستی. من دوست داشتم کف غار رو ببینن اما همون وایستادن سر چاه هم خوف داشت. کاش شما که زحمت کشیدخثه بودید یک مقداری فیلم هم منتشر می کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.