جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

صعود به علم کوه

طبق برنامه مدون گروه کوهنوردی شاهان کوه ، صعود به قله علم کوه در تاریخ ۱۶ و ۱۷ شهریور ماه ۹۶ انجام شد.

علم کوه نام کوهی ست با ارتفاع ۴۸۵۰متر واقع در منطقه ی تخت سلیمان استان مازندران . قله ی علم کوه پس از دماوند دومین قله ی مرتفع ایران به شمار میرود ؛ بیشتر شهرت این این قله به خاطر دیواره ست که در منطقه ی دامنه ی شمالی ان واقع است و دارای فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی در ایران است.

اعضای شرکت کننده در برنامه‌ : خسرو هاشمی, نورمحمد رحیمی, شهرام انیکزی, سعید میکلانی, بیژن اصلانی, محمد رضا اسپنانی, حمیدرضا اسپنانی و همنورد مهمان ما از ایلام سجاد جعفری. خانم ها : پروین قلانی ,شهین باتوانی, نرگس طاروردی (سرپرست)

مسیرهای صعود علم کوه: حصار چال(مسیر ساده و بدون درگیر شدن با سنگ )مسیر دره بریر به سرچال.
علم کوه جز رشته کوههای البرز غربی محسوب می گردد و در حدود  ۴۷ قله ی بالا تر از ۴۰۰۰ دارد.
قله های معروف علم کوه عبارتند از : تخت سلیمان, خرسانها, مرجیکش, سیاه سنگ, چالون, هفت خوان, لشکرگ, منار, ستاره وغیره …
یخچال های علم کوه عبارتند از: یخچال علم چال, اسپیلت, یخچال خرسانها و غیره …
علم کوه دارای پناهگاهها و جانپناه گاهای مختلفی هست .
برای صعود به علم کوه باید از شهرهای مرزن اباد , کلاردشت و رودبارک گذشت ؛ در رودبارک فدارسیون کوهنوردی هست و همچنین هتل وندارین جهت اقامت کوهنوردان در رودبارک میباشد .
طبق برنامه ی گروه کوهنوردی شاهان کوه برنامه ی صعود به قله ی علم کوه در تاریخ ۱۵و۱۶و۱۷شهریور بود. پس از اطلاع رسانی جهت صعود به قله ی علم کوه ۱۲نفر اعلام امادگی نمودند که یک نفر از کوهنوردان در لحظه ی اخر انصراف داد. بلاخره پس از هماهنگی های زیاد من (نرگس طاروردی) به اتفاق ۱۰نفر از همنوردانم ساعت ۴صبح روز پنجشنبه مورخ ۹۶/۶/۱۶با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از فریدونشهر راهی کلاردشت مازندران شدیم. مسیر ما از جاده ی چالوس بود متاسفانه به دلیل تعطیلی به ترافیک شدیدی برخورد کردیم. زمان محاسبه شده از فریدونشهر تا کلاردشت ۹ساعت بود اما به دلیل ترافیک سنگین به ۱۴ساعت موکول شد.

بلاخره پس از عبور از جاده ی بسیار زیبای چالوس (یکی از زیباترین جاده های ایران) ساعت ۷بعدازظهر به رودبارک رسیدیم. بلافاصله به فدارسیون کوهنوردی رودبارک جهت هماهنگی نیسان رفتم. و برای صبح روز بعد یک دستگاه نیسان هماهنگ کردم.چادرها را در پارک رودبارک که نزدیک فدارسون بود برپا کرده و شام را هم همان جا صرف نمودیم. پس ازچهار الی پنج ساعت خواب مختصر ساعت ۴:۳۰صبح روز جمعه بیدار شده و چادرها را جمع کرده و برای صعود یک روزه ی علم کوه سوار نیسان شدیم.
پس از عبور از روستای کوهستانی وندارین و طی مسافتی با نیسان ساعت ۶:۴۵دقیقه از نیسان پیاده شدیم و ساعت ۷صبح به سمت تنگ گلو حرکت کردیم از رودبارک تا تنگ گلو حدودا ۲۱ کیلومتر میباشد. مسیر را ادامه داده و ساعت ۸:۳۰ به حصار چال رسیدیم.

علم کوه - تنگ گلو
تنگ گلو
علم کوه - منطقه حصار چال
حصار چال
علم کوه - منطقه حصار چال - نمای قله منار
منطقه حصار چال – نمای قله منار

پس از صرف صبحانه ساعت ۹صبح به سمت علم کوه حرکت کردیم. دو نفر از همنوردانم در حصار چال مانند تا بازدیدی ازدریاچه ی کوچکی که بین قله های منار و لشکرگ هست را داشته باشند. و ما هم راهی علم کوه شدیم مسیر بسیار زیبا و قشنگ بود یک طرف یخچال ها, ان طرف ابر های زیبا طرف دیگر کوههای سربرافراشته. خدا را به خاطر همه ی نعمت هایش شاکریم. بالاخره ساعت ۱بعدازظهر بر فراز قله ی علم کوه ایستادیم.

یخچال علم کوه
مناظز زیبا در حین صعود
مناظر زیبا در حین صعود
علم کوه - مناظز زیبا در حین صعود
علم کوه – مناظر زیبا در حین صعود
در کنار قله علم کوه
در کنار قله

قله ۴۸۵۰ متری علم کوه

پس از اندکی استراحت و گرفتن عکس یادگاری ساعت ۱:۴۵دقیقه از همان مسیری که رفته بودیم برگشتیم. ساعت ۴بعدازظهر به حصار چال رسیدیم پس از صرف نهار و کمی استراحت به سمت تنگ گلو برگشتیم ساعت ۷بعدازظهر با نیسان قرار داشتیم. از تنگ گلو تا قله تقریبا هفت و نیم کیلومتر میباشد. ساعت ۶:۳۰به محل قرار رسیدیم خوشبختانه راننده ی نیسان هم دقیقا سر وقت رسید. سوار بر نیسان شدیم و راهی رودبارک. ساعت ۸:۱۵شب به رودبارک رسیدیم و بلافاصله بخاطر اینکه به ترافیک نخوریم سوار اتوبوس شده و راهی فریدونشهر زیبا شدیم. ساعت ۸صبح روز شنبه به فریدونشهر رسیدیم و خدا را هزاران بار شاکر که همگی صحیح و سالم صعود بسیار عالی داشتیم. سپاس فراوان از همکاری همه ی همنوردان خوبم.

گزارش : نرگس طاروردی

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.