جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قالی کوه لرستان

صعود به قله ۴۰۸۰ متری قالی کوه لرستان – ۲۵ خرداد ۱۳۹۷

مدت اجرای برنامه قالی کوه : صعود یک روزه

مسیر طی شده تا قله : ۱۱٫۵ کیلومتر – خطاهای ترک جی پی اس حذف گردیده و طول مسافت خالص و بدون خطاهای پرش ترک می باشد.

جمع مسافت رفت و برگشت ۲۳ کیلومتر

ارتفاع نقطه شروع ۲۴۳۰ متر   —-  ارتفاع قله ۴۰۸۰ متر

وجه تسمیه :

کوهستان قالی کوه دارای دامنه های بسیار گسترده می باشد که چشمه ساران فراوان و انواع پوشش گیاهی (تنوع گل گیاه) آن را همانند قالی پهن و رنگارنگ می نماید و به همین دلیل نام آن را به نام (قالی کوه) می خوانند .

قالی کوه را در سال ۱۳۹۲ از مسیر شرقی ، مسیر روستای کیزاندره صعود کرده بودیم . کوهی پر از یخچال و ذخیره گاه برفی که آبشار معروف آب سپید را تغذیه می کند . این بار قصد کردیم قالی کوه را از مسیر نرمال صعود کنیم .

شرح گزارش

در برنامه مدون گروه شاهانکوه برای تاریخ ۲۵ خردادماه صعود قله ۳۸۵۰ متری کازینستون (کزینستون) گنجانده شده بود . کازینستان یکی از قلل کوهستان قالی کوه می باشد و دارای ارزش صعود خوبی می باشد .

در تاریخ ۲۵ خرداد، ساعت ۵ صبح یک گروه ۵ نفره با خودرو شخصی آقای شهرام اونیکازی به سمت قالی کوه حرکت کردیم . مسیر حرکت را از مسیر پیشکوه فریدونشهر (جاده سکان) انتخاب کردیم . پس از پیچ و خم های فراوان ساعت ۷ صبح کنار پرورش ماهی رسیدیم . همنوردان الیگودرزی هم متشکل از ۴ نفر منتظر ما بودند ؛ ماشین ها را داخل محوطه پرورش ماهی گذاشتیم و آماده صعود شدیم .

ساعت ۷:۴۰ شروع به حرکت نمودیم .مسیر با شیب خوبی شروع شد و از میان درختچه های زیبا ساعت ابتدایی را با گپ و گفت با همنوردان الیگودرزی گذراندیم ؛ ساعت ۸:۳۰ شیب را طی کردیم و به دشت کوچک و زیبایی که در میان کوهستان قرار داشت رسیدیم ، نام این منطقه زیبا چال روبه (روباه) بود . با هماهنگی قبلی و اجازه سرپرست من (محسن لچینانی) و حامد رحیمی از گروه جدا شدیم و در قالب تیم دوم مسیر صعود به قله قالی کوه را انتخاب کردیم .

قالی کوه - شیب قبل از چال روباه
قالی کوه – شیب قبل از چال روباه

از چال روبه مسیری را به سمت شرق طی کردیم تا اینکه ساعت ۸:۵۰ کنار گرده ای پر شیب رسیدیم . چشمه کوچکی در آنجا جاری بود و تصمیم گرفتیم صبحانه را آنجا بخوریم .

قالی کوه - نمای زیبای چال روباه
قالی کوه – نمای زیبای چال روباه
قالی کوه - کروکی مسیر از پرورش ماهی تا گل زرد
قالی کوه – کروکی مسیر از پرورش ماهی تا گل زرد

ساعت ۹:۱۰ شروع به حرکت کردیم . شیب دامنه زیاد بود و با انرژی خوبی که داشتیم توانستیم ظرف مدت کوتاهی این شیب تند را تمام کرده و ساعت ۹:۵۰ دقیقه به منطقه گل زرد برسیم . از این منطقه قله کازینستان نمای زیبایی داشت و چند عکس یادگاری گرفتیم .

نمای قله کازینستون از منطقه گل زرد

شیب مسیر کمتر شد و گردنه گل زرد نمایان بود . مسیر با شیب کمتری به گردنه منتهی می شد ؛ ساعت ۱۰:۱۰ به گردنه گل زرد رسیدیم . بسیار عالی و زیبا بود . نمای منطقه چال خرسان ، خط الراس و مسیر صعود تا نزدیکی قله به خوبی مشخص گردید . از همانجا مشخص بود که دو فراز و نشیب (بده بستان) را پیمایش خواهیم داشت . اولی که پیش رویمان بود و بعد از گردنه گل زرد تا منطقه چال خرسان بود و دومی هم از چال خرسان تا خط الراس بود .

با بارش های کم در سال آبی ۹۶-۹۷ قالی کوه هم تحت تاثیر قرار گرفته بود و مشخص بود که آن حجم برف و یخچال های همیشگی را ندارد.

قالی کوه - نمای چال خرسان و مسیر صعود از گردنه گل زرد
قالی کوه – نمای چال خرسان و مسیر صعود از گردنه گل زرد
قالی کوه - کروکی مسیر از گردنه گل زرد تا قله
قالی کوه – کروکی مسیر از گردنه گل زرد تا قله

مسیر را ادامه داده و بعد از بده و بستان اول که کوچک بود ساعت ۱۰:۳۰ به منطقه چال خرسان رسیدیم . چادر کوهنوردان در آنجا برپا بود و مشخص بود آنها روز گذشته به منطقه آمده اند و صبح زود چادرها را به قصد صعود قله ترک کرده اند .

از اطلاعاتی که گرفته بودیم ، متوجه شده بودیم که آخرین چشمه مسیر در منطقه چال خرسان هست و برای همین موضوع کوهنوردان همانجا چادرهای خود را برپا میکنند . کمی کنار چشمه استراحت کردیم و بطری های خود را پر از آب کردیم .

بعد از دقایق کوتاهی حرکت کردیم تا به بالای چال خرسان رسیدیم .در ابتدای مسیر کوهنوردان مشهدی با راهنمای لرستانی را دیدیم که در بازگشت از قله بودند و با گپ و گفت کوتاهی به مسیر را ادامه دادیم.

قالی کوه - بده بستان بعد از چال خرسان و رودخانه
قالی کوه – بده بستان بعد از چال خرسان و رودخانه

راه را ادامه دادیم و ارتفاع کم کردیم تا ساعت ۱۱ به رودخانه کف دره رسیدیم ، پس از رودخانه شیب دیگری که بسیار طولانیست شروع شد . در این شیب یخچال های بسیاری وجود داشت که آب های زیادی از زیر آن روان بود که در برخی مکان ها تشکیل آبشار هم می داد.

قالی کوه - جویبارهای زیبا و انرژی بخش مسیر
قالی کوه – جویبارهای زیبا و انرژی بخش مسیر
قالی کوه - وجود آبشارهای فصلی حاصل از ذوب شدن برفها
قالی کوه – وجود آبشارهای فصلی حاصل از ذوب شدن برفها

میانه های شیب توقف کرده و غذا خوردیم . ساعت ۱۲:۳۵ این شیب طولانی را تمام کردیم و قله فرعی قالی کوه مشخص گردید . شیب کمتر شد .قبل از رسیدن به قله اصلی باز استراحت کردیم .

ساعت ۱۴ قله فرعی و ساعت ۱۴:۱۰ قله اصلی را صعود کردیم . با همنوردانی که قله کازینستون را صعود کردند هم تماس گرفتیم تا از وضعیت هم جویا شویم که متوجه شدیم آنها هم همزمان با ما قله را صعود کرده اند.

قالی کوه - جویبارهای قبا از قله فرعی
قالی کوه – جویبارهای قبا از قله فرعی
قالی کوه - نقاب برفی و نمای قله کازینستون
قالی کوه – نقاب برفی و نمای قله کازینستون
قالی کوه - شکاف برفی زیبا
قالی کوه – شکاف برفی زیبا
قالی کوه - لذت سلفی روی قله
قالی کوه – لذت سلفی روی قله

نیم ساعتی را روی قله استراحت کردیم ؛ هوا بسیار عالی بود . ساعت ۱۴:۴۵ قله را ترک کرده و مسیر را برگشتیم و همنوردانمان را مجدد در چال روباه ملاقات کردیم و از آنجا هم به سمت پرورش ماهی رفتیم .

ساعت ۲۰:۳۰ در کنار پرورش ماهی عشایر ما را به نوشیدن دوغ مهمان کردند که بسیار عالی بود .سپس با خداحافظی از همنوردان الیگودرزی به سمت فریدونشهر حرکت کردیم .

همنوردان تیم اول : شهرام اونیکازی (سرپرست) ، عزت الله توازهی و وحید رحیمی و همنوردان الیگودرزی

سپاس ویژه ای دارم از همنوردان الیگودرزی آقایان مسعود توکلی ، علی توکلی و صلواتی که از دیدن آنها خیلی خوشحال شدیم . آقای علی توکلی الگوی بسیار خوبی هستند که بدانیم تحت هیچ شرایطی نباید دست از تلاش برداریم و نمونه بارز “خواستن ، توانستن است” هستند ؛ علی آقا ننشسته از پشته پنجره منظره رو تماشا کنه و مرد عمله . ایشان با دو عصای خود بیشتر قله های ایران را صعود نموده اند و حتی صعود برون مرزی هم داشته اند . خسته نباشی قهرمان …

قالی کوه - عکس یادبود
قالی کوه – عکس یادبود

امیدوارم گزارش کازینستون هم به دستم برسه تا در سایت قرار بدم .

قالی کوه - گراف صعود و فرود
قالی کوه – گراف صعود و فرود

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

۵ دیدگاه

1. وای… یعنی این آقا هم که یه پاشو از دست داده هم کوهنورده؟!!!
    کاش قالی کوه رو هم زودتر اعلام کرده بودین مشخصه برنامه راحتی بوده بقیه خصوصاً خانمها هم شرکت میکردن! واقعاً حیف شد..!! خیلی قشنگ و با صفاست…!

• محسن لچینانی

توی گزارش نوشتم : آقای علی توکلی الگوی بسیار خوبی هستند که بدانیم تحت هیچ شرایطی نباید دست از تلاش برداریم و نمونه بارز “خواستن ، توانستن است” هستند ؛ علی آقا ننشسته از پشته پنجره منظره رو تماشا کنه و مرد عمله . ایشان با دو عصای خود بیشتر قله های ایران را صعود نموده اند و حتی صعود برون مرزی هم داشته اند .
      برنامه اصلی صعود قله کازینستون در خرداد ماه بود که دو نفر جدا شدیم و قله قالی کوه را صعود کردیم .
      ایشالا برنامه های تابستان …

• اصلاً آدم باورش نمیشه!!! وقتی این چیزارو میبینه تازه میفهمه چقد ناشکره..! کاش یه ذره اراده این آقارو بعضی جوونای ما داشتن.. واقعاً باید به ایشون خداقوت ویژه گفت!! هزاران درود… آفرین…

• هادی ابدالی

ایشون با یک پا خیلی قوی تر از ما هستش

2. حسینی از مشهد

بسیار عالی
    خداقوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.