جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قله سنبران – اشترانکوه

طبق برنامه مدون گروه کوهنوردی شاهانکوه ، صعود به قله سنبران ، بلندترین قله خط الراس اشترانکوه لرستان در تاریخ ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۳۹۷ انجام شد.

مدت اجرای برنامه سنبران : صعود دو روزه

مسیر طی شده تا قله : ۱۲/۸ کیلومتر – خطاهای ترک جی پی اس حذف گردیده و طول مسافت خالص و بدون خطاهای پرش ترک می باشد.

ارتفاع نقطه شروع ۱۸۰۰ متر   —-  ارتفاع قله ۴۰۸۰ متر

شرکت کنندگان : عزت الله توازهی ، یونس شاکری ، محسن لچینانی (سرپرست)

وجه تسمیه :

سنبران به معنی سنگ های بران می باشد .

خط الراس اشترانکوه به واسطه قله های پشت سر هم مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه یا اشترانکوه معروف گشته‌ است.

گزارش برنامه :

طبق برنامه ریزی صورت گرفته ، روز ۴ تیر ماه ، ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح با یک دستگاه تاکسی شهر فریدونشهر را به سمت روستای تیان (طیان) از توابع ازنا ترک کردیم .

روستای تیان - شزوع مسیر برای صعود قله سنبران
روستای تیان – شزوع مسیر برای صعود قله سنبران

ساعت ۱۲:۳۰ به روستای تیان رسیدیم و پس از پیاده شدن حرکت را شروع کردیم . از مسیر پاکوب پیمایش به سمت چشمه گل گل صورت گرفت. مسیر روستای تیان تا چشمه گل گل به صورت شیب ملایم می باشد . ساعت ۱۵ به نهر روانی رسیدیم که دارای آب سردی بود و مشخص بود از چشمه هست . کمی استراحت کردیم ؛ تا چشمه و جان پناه گل گل راهی نمانده و مجددا شروع به حرکت کردیم.

ساعت ۱۵:۴۵ به جان پناه گل گل و چشمه رسیدیم ؛ نهار را صرف کرده و مقداری استراحت می کنیم .

نکته : چشمه گل گل آخرین مکان برای برداشت آب می باشد.

جانپناه گل گل
چشمه گل گل

ساعت ۱۷ چشمه گل گل را برای صعود به سمت جانپناه چال کبود ترک می کنیم ؛ برای رسیدن به چال کبود باید از شیب تندی به نام گرده ماهی عبور کنیم ؛ مسیر گرده ماهی را با چند استراحت پشت سر گذاشتیم و ساعت ۱۹:۴۵ به چال کبود و جان پناه رسیدیم .

چال کبود مکانیست مسطح و وسیع که دارای چال های برفی می باشد . اطراف چال کبود را خط الراسی تقریبا نیم دایره احاطه کرده است که از چپ به راست (شرق به غرب) دارای قله های سنبران ، کول کولایو ، گل گهر و گل گل است .

اطراف پناهگاه جای چادر زدن هست ولی ما طبقه بالای جان پناه را برای اطراق و شب مانی انتخاب کردیم . جان پناه چال کبود به سیستم روشنایی از انرژی خورشیدی مجهز شده بود.

چانپناه چال کبود
نمای قله سنبران ، کول کولایو . گل گهر از چال کبود
نمای قله گل گل از چال کبود

شب را به خوبی استراحت کردیم و وقت صعود قله را ساعت ۵ صبح انتخاب کردیم . صبح ساعت ۴:۳۰ بیدار شدیم و با مرتب کردن و بستن کوله پشتی ها ساعت ۵ به سمت قله سنبران حرکت کردیم .

روی خط الراس سنبران قرار گرفتیم و در میانه راه طلوع زیبا و انرژی بخش خورشید را تماشا کردیم . ساعت ۷ به قله رسیدیم ؛ خط الراس اشترانکوه و قله های شرقی اش از فیالستون ، میرزایی ، پیارو ، ازنادر ، شاه تخت و … تا انتها که کول جنو باشد مشخص بود . در قسمت جنوبی قله نمای قالی کوه و کزینستون ، در پشت قله و انتهای دره، دریاچه زیبای گهر و در قسمت غربی قله گل گهر ، کول کولایو و قله گل گل مشخص هستند .

خط الراس منتهی به قله سنبران
طلوع زیبای خورشید از قله سنبران
قله سنبران - عکس یادبود 15 تیر 1397
قله سنبران – عکس یادبود ۱۵ تیر ۱۳۹۷
نمای دریاچه گهر قله سنبران

پس از گرفتن عکس یادگاری و صرف صبحانه روی قله ، ساعت ۸ به سمت پایین حرکت کردیم . ساعت ۱۱ توقف نیم ساعته ای را برای صرف نهار داشتیم و نهایتا ساعت ۱۳:۳۰ به روستای تیان رسیدیم و سوار بر تاکسی به فریدونشهر بازگشتیم .

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

۲ دیدگاه

1. سلام و عرض ادب و خدا قوت . در زمان صعود سن بران و روی قله سن بران ، قلل کازینستان و قالیکوه در سمت جنوبی دیده میشوند نه شمالی.

• محسن لچینانی

سلام دوست عزیز .
      سپاس از شما که گزارش رو کامل خوندید .
      درست فرمودید، اشتباه نوشته شده بود و اصلاح شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.