جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیمایش خط الراس تتره تا تسیوس تسری – ۱۳۹۸/۰۴/۲۱

پیمایش خط الراس تتره با صعود قله های سه کابا (سه قله) ، تتره و ماگار تتربی (صخره های سفید) در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۹۸ انجام شد.

اعضای شرکت کننده : عزت اله توازهی (سرپرست) ، نرگس طاروردی ، محسن لچینانی و مهدی اسفنانی

 شرح مختصر :

ساعت ۵ صبح روز جمعه با یک دستگاه تاکسی از مسیر جاده روستای سیبک خود را به ابتدای خط الراس تتره رساندیم . صعود از کنار کانکس معدن سنگ و ارتفاع ۲۵۹۵ متری شروع شد .

حدود ساعت ۶ صبح از ارتفاع ۳۰۰۰ متری نظاره گر طلوع زیبا و انرژی بخش آفتاب شدیم و لحظاتی را غرق در این زیبایی شدیم .

مسیر را ادامه داده از صخره های دندانه شکل و تیغه ای عبور میکنیم تا اینکه ساعت ۹:۴۵ دقیقه قله سه کابا¹ با ارتفاع ۳۴۲۰ متر را صعود کردیم .

با کمی استراحت به سمت قله بلند خط الراس ، یعنی قله تتره² راهی می شویم بعد از کمی پیمایش مسیر ، از سختی مسیر کم میشود.

ساعت ۱۰:۴۰ صبح به چشمه تتره در ارتفاع ۳۳۲۰ متری می رسیم . استراحت مفصلی میکنیم و بساط چای و شربت و غذای مفصلی به راه می اندازیم (تو این ارتفاع و این مکان زیبا غیر از این نمیشد کاری کرد .)

ساعت ۱۲ چشمه را به قصد صعود قله تتره ترک کردیم و ساعت ۱۳ قله تتره را با ارتفاع ۳۵۲۰ متر صعود می کنیم ، پس از ترمیم رنگ تابلو و عکس یادگاری مسیر خود را ادامه می دهیم .

مسیر در ادامه صخره ای و دندانه دار دنبال می شود . واقعا لذت بخش هست که چنین مسیری در نزدیکی شهر فریدونشهر و با این درجه سختی در پیمایش وجود دارد .

ساعت ۱۴:۳۰ به گردنه ماما شادانا (نام قدیمی به معنی پدر شادانه ، البته اگر معنی و تفسیر دیگری نداشته باشد) با ارتفاع ۳۳۷۰ متر می رسیم ، طبق روایت سرپرست و پیشکسوت گرامی متوجه می شویم که در زمان قدیم این مکان دارای آسیاب بادی بوده است .

بعد از گردنه دو قله تیغه ای ماگار تِترِبی³  با ارتفاع ۳۳۹۰ و ۳۳۸۰ متری را صعود کردیم .

بعد از صعود قله ماگار تتربی و قبل از رسیدن به گردنه قله تسیوس تسری به سمت چشمه ها و محوطه زیبای دید اوزو(واژه گرجی به معنای حیاط بزرگ) فرود کردیم ؛  با نوشیدن آب گوارا به سمت مزرعه قازی رفتیم و ساعت ۱۸ برنامه را به پایان رساندیم و با تاکسی از مزارع فریدونشهر به سمت شهر بازگشتیم .

در پایان از پیشکسوت گرامی آقای عزت اله توازهی سپاس ویژه ای داریم که راهنمایی و سرپرستی این برنامه را بر عهده داشتند و اطلاعات و دانسته های خود را در اختیار ما گذاشتند .

• کل مسیر پیموده شده از شروع تا پایان (با اصلاح خطا) حدود ۱۰ کیلومتر می باشد .

…………………………………………………………………………………………………………….

¹ سه کابا – sekaba – სე კაბა = واژه گرجی به معنی سه قله (از شهر فریدونشهر این قله به عنوان ۳ بلندی و دندانه در کنار هم دیده می شود .)

² تترَ (تترا) -tatara – თათარა = تترَ واژه گرجی می باشد به معنی کوه دنباله دار

³ ماگار تتربی – magar tatrebi -მაგარ თეთრები  = واژه گرجی به معنی صخره های سفید

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.