جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

صعود چند قله ۴۰۰۰ متری زرد کوه جنوب شرقی – ۲۷ الی ۲۸ تیر ۱۳۹۸

صعود قله های زرد کوه جنوب شرقی با نام های چگاله ، چال تاو ، تپا ، نازی ، پورسنان و کزلی در تاریخ ۲۷ الی ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۸ انجام گرفت .

اعضای شرکت کننده : یونس شاکری ، محسن لچینانی (سرپرست) و حامد رحیمی

خط االرس زرد کوه با کوه های خشن و طویل، قلل بسیاری را در خود جای داده که معمولا قله های کلونچی (بلندترین قله زرد کوه) و قله زیبای هفت تنان صعود می شوند و قله های دیگر به دلیل معروف نبودن صعود نمی شوند ولی قافل از اینکه قله های بسیار زیبای دیگری هم وجود دارند که کوهنوردان از آن قافل هستند . کوهنوردی فقط صعود قله های شاخص نیست !

شرح مختصر

عصر روز ۲۶ تیر با خودرو شخصی به سمت شرق زرد کوه راهی شدیم تا شب را در کنار چشمه مار بره استراحت کنیم و بتوانیم از صبح روز بعد صعود را آغاز کنیم .

چشمه مار بره در ارتفاع ۲۳۸۰ متری قرار دارد . چشمه مار بره در کف دره قرار داشته و به عمده آب چشمه از کف دره می جوشد و به یک باره به رودخانه ای بزرگ تبدیل می شود ؛ البته این رودخانه مسیر زیادی را طی نمیکند و با یک بند انحرافی ، آب به داخل تونل منحرف و به سمت تونل دوم کوهرنگ هدایت می شود .

مسیر صعود کامل مشخص نیست و طوری نیست که بتوان از پایین مسیر صعود و قله ها را تشخیص داد !

از طریق بررسی های قبلی نقشه ها و عکس ها مسیر صعود طراحی شده و صعود را آغاز می کنیم .

ساعت ۶:۴۵ صبح صعود را آغاز می کنیم ؛ ساعت ۸ صبح سوار بر یالی در کنار تنگه کزلی می شویم .

مسیر از یال ادامه می دهیم . خوشبختانه برف آبهای میان راه در تامین آب کمک ما هستند .

پس از پیمودن یال و دره و قله های فرعی بین مسیر قله شمالی چگاله نمایان میشود . ابتدا روی خط الراس منتهی به قله چگاله سوار شده و به سمت قله چگاله پیش میرویم .

ساعت ۱۶:۱۵ قله چگاله شمای با ارتفاع ۴۰۸۰ متر و سپس ساعت ۱۶:۴۰ قله چگاله اصلی با ارتفاع ۴۱۳۰ متر صعود شد . قله چگاله مرتفع ترین قله زردکوه شرقی هست .

از روی قله چگاله ، سایر قلل شناسایی می شود و مسیر پیمایش مشخص می شود . قله کلونچی (بلندترین قله زرد کوه) نیز نمایان هست .

ساعت ۱۸ قله چال تاو با ارتفاع ۴۰۷۵ متر با کاسه برفی زیبایش صعود شد و سپس راهی قله تپا (TAPA) شدیم .

در مسیر قله تپا و روی برف آبگیر و جوی برفی جاری بود . از این بهتر نمیشد . آب زلال و گوارایی که نزدیک قله تپا قرار دارد و دوباره مخزن آبهای ما را شارژ نمود .

ساعت ۱۸:۴۵ قله تپا با ارتفاع ۴۰۶۰ متر صعود شد ؛ با صعود این قله نمای زیبایی از جبهه جنوبی زرد کوه و منطقه بازفت نمایان شد . این نمای زیبا زمان زیادی را به خود اختصاص داد و باعث شد کمپ خود را در کنار این قله برپا کنیم تا دوباره بعد از طلوع خورشید نگاهی دوباره به منطقه بازفت بیاندازیم .

از زیبایی های دیگر این قله دیده شدن اغلب قله های زردکوه هست ؛ نازی ، چگاله ، دودنگ ، شدنگ ، کلونچی ، سیردان ، ایلوک ، هفت تنان و … از روی این قله به زیبایی پیداست .

 

صبح قبل از طلوع خورشید بیدار شدیم ؛ طلوع که خود انرژی بخش و جذاب هست ، دیدن مناظر اطراف به ما انرژی بیشتری می دهد .

کمی بعد از طلوع (ساعت ۶:۱۵) کمپ را جمع کرده و راهی قله نازی می شویم ؛ در مسیر قله نازی ، پس از پیمایش چهل دقیقه ای و صعود یه قله بالای ۴۰۰۰ متری دیگر (۴۰۵۰ متر) ، ۱۰۰ متر کاهش ارتفاع داده و در دره ای کنار برف آب دیگری استراحت می کنیم و صبحانه می خوریم . اینکه در این ارتفاع آب زلالی در مسیرمان قرار دارد از همه دلچسب تر و لذت بخش تر است .

ساعت ۷:۲۰ ادامه مسیر داده و ساعت ۷:۴۰ دوباره قله ای دیگر با ارتفاع ۴۰۵۰ و در نزدیکی و همان یال قله ۴۰۷۰ متری را صعود می کنیم که به قله نازی شمالی معروف هست.

با یک بده بستان باز روی قله ۴۰۵۰ متری دیگر هستیم و با فرودی دیگر در ارتفاع ۳۹۸۰ متری در کنار برفابی با جوی روان استراحت کوتاهی می کنیم و در نهایت ساعت ۸:۴۰ قله نازی با ارتفاع ۴۰۸۰ متر صعود می شود .

از این ناحیه قله کزلی ، قله اسپیانه ، گردنه چری ، کوهستان میلی و هفت چشمه به زیبایی نمایان هستند . نگاهی هم به دره ها و جبهه جنوبی قله اسپینه داریم و حدود ۱۵ دقیقه ای را صرف دیدن مناظر زیبا میی کنیم .

 

ادامه مسیر به سمت شمال و قله پور سنان هست . قله پورسنان در کنار یخچال کزلی و کلید صعود ما از این مسیر به قله کزلی می باشد ؛ می شود این قله را دور زد ولی این قله ۴۰۱۰ متری را هم در ساعت ۹:۴۰ صعود می کنیم تا ۴۰۰۰ متری ها از قلم نیفتند !

بازم قله و بازم استراحت .

ادامه مسیر داده و از گردنه پورسنان با ارتفاع ۳۸۴۰ متر عبور کرده و به سمت قله کزلی می رویم .

قله کزلی متفاوت هست ، این را از دور دست هم میشد فهمید ؛ نزدیک قله که میرسیم حالت تیغه ای و ریزشی پیدا میکند و کمی محطات تر ادامه می دهیم و نهایتا ساعت ۱۱:۴۵ قله زیبای کزلی هم صعود می شود .

از مسیر شروع (چشمه آب بره) تا قله کزلی حدود ۲۴ کیلومتر کوهنوردی کرده ایم .

بعد از بررسی قله و دیدن مناظر قصد فرود از یخچالی را کردیم که به یخچال پورسنان و کزلی ختم می شود .

در میانه یخچال و روی خشکی جزیره مانند نهار را خورده و مجددا از یخچال کزلی ادامه مسیر می دهیم .

با توجه به اینکه روی یخچال راه می رویم و در سرازیری قرار داریم ولی خسته کننده است زیرا که مسیر بسیار طولانی هست .

بعد از حدود ۷ کیلومتر از یخچال خارج شده (البته دره کزلی تمام نشده است) و در کنار دره ادامه مسیر می دهیم تا پایین دره در مکانی مناسب از رودخانه داخل تنگه عبور کنیم و به سمت چشمه مار بره برویم .

جمع مسافت مسیر برگشت ما از قله کزلی – دره کزلی و در نهایت چشمه ماربره ۱۱/۵ کیلومتر می باشد .

سعی شد مختصر باشه ولی خب ماشالا به این همه چهارهزار متری !

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

یک دیدگاه

  1. سلام عرض ادب
    خدا قوت خسته نباشید
    اگر امکانش وجود ترک و نقطه های جی چی اس مسیر میخواستم
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.