جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

غارنوردی در چاه غار موسی خانه ۱۳۹۸/۰۶/۱۵

پیمایش چاه غار موسی خانه در دامنه شمالی شاهان کوه در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۸ انجام پذیرفت .

باز به پایان فصل تابستان رسیدیم که بهترین زمان برای پیمایش غارهاست چونکه سطح ایستابی و جریانهای آب زیر زمینی در پایین ترین حد خود قرار دارند .

پیمایش چاه غار موسی خانه در برنامه فصل گروه کوهنوردی شاهان کوه گنجانده نشده بود ولی به پیشنهاد دوستان جدیدمان آقا میلاد و همسرشون فهیمه خانم بر آن شدیم تا پیمایشی در این چاه غار داشته باشیم .

اعضا شرکت کننده : علی رحیمی ، عزت اله توازهی  ، نرگس طاروردی ، محسن لچینانی (سرپرست) ، حامد رحیمی ، میلاد توازهی و فهیمه اونیکازی

ساعت ۶ صبح از شهر فریدونشهر به سمت دامنه شمالی شاهان کوه حرکت کردیم ؛ بعد از گذشتن از روستای سیبک و سد چشمه لنگان از طریق جاده خاکی به سمت تنگه موسی خانه رفتیم .

ماشین ها را انتهای مسیر پارک کرده و با پیمایشی سی دقیقه ای (البته کمی هم دنبال دهانه گشتیم) به دهانه چاه رسیدیم .

اول بساط صبحانه را به راه انداختیم تا انرژی کافی داشت باشیم ؛ پس از آن رخت غارنوردی را به تن کردیم تا به سراغ غار برویم .

آقای توازهی (عمو عزت) از پیشکسوتان خوبمان فقط برای حمایت و تشویق ما آمده بود و تصمیم  گرفت بالا بماند و چای و غذا برای بچه ها آماده کند .

تجهیزات ما (دو حلقه طناب استاتیک ۶۰  و ۵۰ متری ، کارابین ها) و ابزار شخصی غارنوردی (یومار ، کرول ، استاپ و …) بود .

کارگاهها بسته شد و اولین نفر حامد وارد چاه شد تا با بستن ریبلی و کارگاه های دیگر سایر افراد فرود روند . من (محسن) بالا ماندم تا کار پشتیبانی فنی را انجام دهم .

پس از حامد ، باقی نفرات به ترتیب میلاد ، خانم اونیکازی و خانم طاروردی و آقای علی رحیمی (از پیشکسوتان با تجربه و توانا که ایشان هم هموار حامی و مشوق کوهنوردان جوان هستند) وارد چاه غار شدند.

دهانه چاه غار موسی خانه
دهانه چاه غار موسی خانه

پس از فرود ۱۵ متری در دالان اول ، مسیر تنگ و گربه روی هست که با صبر و حوصله باید از آن عبور کرد تا مجددا به محوطه عمودی رسید و پیمایش را ادامه داد .

همنوردان چاه غار را تا انتها (حدود ۷۰ متر) پیمایش کردند ؛ دنیای زیر زمین بسیار متفاوت و زیباست و  تاریکی ، دالانها ، تالار ها ،تزئینات و گاها مسیرهای تنگ و باریک حس و حال خودش را دارد .

نفر اول حامد به سمت بالا باز میگردد و من (محسن) وارد چاه غار می شوم ؛ تا انتهای غار می روم و همنوردان به ترتیب شروع به صعود می کنند تا یکی یکی از غار خارج شوند ؛ من هم طناب و تجهیزات را از پایین جمع می کنم تا از غار خارج کنیم .

عمو عزت در کنار دهانه چاه غار نشسته و با خارج شدن هر نفر هم عکس از او میگیرد و هم با تشویقش آنها را دعوت به پذیرایی و نوشیدن چای می کند .

خروج  ساعت ۱۴ پایان یافت ؛ پس از حس خوب غارنوردی نوبت خوردن غذای ظهر شد و با عکس یادگاری کنار برج سنگی که آقای توازهی درست کرده بود برنامه را پایان دادیم .

چاه غار موسی خانه - عکس دسته جمعه پایان برنامه
چاه غار موسی خانه – عکس دسته جمعه پایان برنامه
Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.