جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قله و چاه غار دیگوله ۱۳۹۸/۰۶/۲۹

صعود قله دیگوله با ارتفاع ۳۷۳۰ متر و شناسایی چاه غار در ارتفاع ۳۵۰۰ متری در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۸ انجام پذیرفت .

شناسایی چاه غار کوه دیگوله
اعضای شرکت کننده:یونس شاکری از شهرکرد(همنوردتوانا وبا اخلاق)،محسن لچینانی،حامد رحیمی و عبدالرضا اسفنانی(سرپرست برنامه)
درپی صعودهای مختلف همنوردان و یا خودم متوجه وجود یک‌چاه غار در دل دیواره بلند و صعب العبور در سمت چپ دره مسیر منتهی به قله شده بودیم و بر آن شده بودیم تادر جهت شناسایی و بازدید از آن برنامه ریزی کنیم.بالاخره آخرین برنامه فصل تابستان گروه کوهنوردی شاهانکوه به شناسایی این چاه غار زیبا اختصاص داده شد.
من عبدالرضا اسفنانی به همراه حامددر تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۹ با یک دستگاه خودروپاژن راس ساعت ۴ صبح از فریدونشهر به سمت روستای چغیورت حرکت کردیم و بعداز ۲۰دقیقه به ابتدای روستای چغیورت رسیده و پس از عبور از وسط روستا وارد دره ای که به سمت تنگ دزدان میرود شدیم .بارها این مسیر را جهت صعود قله زیبای هشتاد ، من و همنوردان پیموده ایم و خاطره های شیرینی را یاد آورمیشود.

نمای کوه و قله هشتاد از قله دیگوله

به گردنه رسیده و سرایز میشویم و به روستای امین اباد (همان تنگ دزدان سابق)میرسیم دو همنورد دیکر مان آقا یونس و محسن که شب را در آنجا خوابیده بودند ملاقات میکنیم و سپس همگی باهم حرکت میکنیم. از روستا به سمت چپ حرکت میکنیم و اولین خاکی به سمت راست را وارد شده و بعد از پانزده دقیقه به چشمه ای میرسیم که آخرین توقفگاه ماشین هست ،از ماشین پیاده شده و با راننده خداحافظی میکنیم چشمه اکثر فصول سال آب دارد و تا قله دیگه آب نیست ،ساعت پنج و ده دقیقه کوله را برداشته و در نور زیبا مهتاب راه قله را در پیش میگیریم.به سمت دره ای که روبروی ماست و تا حدودی هم راه قله را نشان میده حرکت کردیم به ابتدای شن اسکی دره میرسیم نفسی چاق میکنیم و ادامه مسیر میدهیم وارد دره شده و بعد از بیست دقیقه پیمایش مسیر دره کمی به سمت راست متمایل میشویم(اکثر کوهنوردان به اشتباه مسیر دره را تا انتها میروند که هم باعث میشه طول مسیر بیشتر بشه و هم خطر سقوط سنگ هم وجود داره)سنگهای صخره ای را بالا میریم که آفتاب هم کم کم طلوع میکنه،با نظر دوستان جهت صرف صبحانه و چای توقف میکنیم،منظره زیبا و دل انگیز طلوع خورشید همه را به وجد میاره.

دیگوله - طلوع
دیگوله – طلوع

بعد از صرف صبحانه ادامه مسیر را آغاز میکنیم .دربین راه از چاه غاری که در سال گذشته شناسایی کرده بودیم دیدن‌میکنیم .

غار در مسیر صعود قله

ساعت ۹صبح به قله میرسیم و پس از گرفتن عکس مسیر جنوبی قله را جهت رسیدن به چاه غار مورد نظر در پیش میگیریم. تیغه های خطر الراس را به سمت محل چاه غار یکی پس از دیگری پیمایش میکنیم.

قله دیگوله

بعد ار نیم ساعت حرکت با اتفاق نظر همه تصمیم گرفتیم تا در مکانی جهت خوردن چای و ناهار توقف کنیم .محلی دنج و آرام با چشم انداز قله هشتاد پیدا کرده ومدت یک ساعتی را نشستیم مشغول تهیه چای وگفتگو شدیم .لوازم فنی را آماده کرده و هارنسها را پوشیدیم و آماده حرکت شدیم، به سمت تیغه های مورد نظر به سمت پایین رفتیم ،مسیر به گونه ای بودکه در چند جا مجبور به استفاده از طناب به کارگاه طبیعی شدیم .طناب را آماده کردیم و پس از پیدا کردن یک کارگاه طبیعی خوب طناب را به پشت آن انداختیم و یک به یک با احتیاط شروع به فرود نمودیم.

فرود از صخره های دیگوله

بعد از دوفرود به دره ای در نزدیکی محل مورد نظر رسیدیم و کمی به سمت بالا حرکت کردیم تا در محل مورد نظر دقیقا بالای دهانه چاه غار مستقر شدیم ،لوازم رول کوبی را آماده کردیم و بعد از مدتی جستجو مکان مناسبی را جهت کوبیدن رول مشخص کرده و شروع به کار کردیم .

ایجاد کارگاه فرود به غار

با نصب یک عدد رول و دوعددمیخ کارگاه را با اتکابه سه نقطه و اطمینان از ایمن بودن کارگاه آقا محسن به بالای چاه غار رفته بابستن استاپ و و طناب شروع به فرود کردند.طول طناب استفاده شده ۶۰متر بود که تقریبا از کارگاه تا دهانه چاه غار ۳۰متری بود که بعد از این طول طناب اقا محسن داخل چاه غار شده و تا جایی که طناب بود به فرود ادامه دادند که پس از چند متر فرود طناب تمام شد و نتوانستیم چاه غار را به صورت کامل پیمایش کنیم و ادامه اکتشاف را به برنامه های بعدی موکول کردیم.

دهانه غار - در حال فرود به درون غار
دهانه غار – در حال فرود به درون غار

پس از برگشتن آقا محسن به بالا و کمی استراحت وسایل را جمع کرده و با خاطراتی خوب راه فرود به سمت پایین را در پیش گرفتیم و بعد از حدود ۲ساعت به محل چشمه آب در پایین رسیدیم .
نویسنده گزارش: عبدالرضا اسفنانی

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.