جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

هوالمحبوب

به نام آفریننده زیبایی ها

کوهها و دره ها و دشتها

گزارش مختصری از پیمایش “دره­ حورو فریدونشهر” توسط گروه شاهانکوه شهرستان فریدونشهر

کسی که به کوه می­رود باید سعی کند که تحملش در برابر مشکلات و نا ملایمات بیشتر شود . در واقع بالا رفتن به نوعی تمرین و ممارست جهت بالا بردن ظرفیت درونی خویشتن است ؛ در واقع تحمل نمودن در برابر عصبانیت است ؛ در واقع تحمل تشنگی ، گرسنگی ، رنج و مشقت  . بالا رفتن یعنی واکسینه شدن در مقابل ضعف های جسمانی و روحی و روانی . صعود یعنی با آغوش باز بدنبال هدف رفتن ؛ بدنبال امید رفتن .کوهنوردی و دره نوردی فقط یک ورزش نیست ، یک هنر است .یک روش زندگیست .در کوهنوردی هیچ رقابتی وجود ندارد بلکه همه یکدیگر را حمایت میکنند . همنوردان اجرت نمیخواهند و در انتظار پاداش نیستند . اوج سودای کوهنوردان عکسی است یادگاری بر روی بلندای یک پیکره . ناجی بی منت یکدیگرند . گاه گروه میسازند از برای بند کردن تا شاید دل جوانان را به سنگی بند کنند تا به ننگی .

طبق برنامه مکتوب شده گروه شاهانکوه ، در تاریخ ۲۰، ۲۱ و ۲۲ آذر ماه ۹۳ بنامه دره نوردی دره حورو به سرپرستی آقای حامد رحیمی برگزار گردید . پس از هماهنگی سرپرست برنامه جهت رفتن به دره حورو در روز پنجشنبه مورخ ۹۳/۰۹۱۲۰ ساعت ۱۱٫۴۵  صبح از مسیر روستای چغیورت به سمت روستای پشندگان در پشتکوه اول حرکت کردیم . پس از گذشتن از روستاهای سکان ، اسلام آباد و مکدین ، به دوراهی رسیدیم که یک جاده خاکی به امامزاده محمدحسن میرفت و جاده آسفات شده دیگری به روستای دره­بادام .پس از گذشتن از گردنه گله­نر به روشتای چالچرانه رسیدیم .در سمت راستمان روستاهای کولاب و خوشمیوه در دره­ای مملو از جنگل قرار دارد . کوه ونیزان هم روبرویمان قد برافراشته است . سپس به پل تنگستان یا روستای ” گوه ” با ارتفاع ۱۹۵۰ متر از سطح دریا رسیدیم . در سمت راست روستای دهنو و در سمت چپ روستای دستگرد میباشد . سپس به روستای بهرام­آباد رسیدیم که زمانی مرکز دهستان پشتکوه بوده است . بعد عبور از روستای طرزه و آبشار زیبایش از گردنه گلازون میگذریم تا به روستاهای عنایشت ، بابا خسرو ، پسونخر ، خاک پری و مصیر میرسیم . تعدادی از مسافران پیاده میشوند و بعد به سمت روستای هُمه میرویم . پوشش گیاهی این مناطق بیشتر سماغ و بادام کوهی میباشد . ارتفاع در روستای همه ۲۴۸۵ متر است . در سمت راستمان دره ژرف حورو قرار دارد . روبرویمان دره سپستان در سایه کوه بلند فردان آرمیده است و کمی به سمت شمال ، شاهانکوه جلوه ای باشکوه دارد . بالاخره به روستای پشندگان رسیدیم که جاده آسفالته هم به پایان میرسد و بقیه جاده­ها هنوز خاکی است . در پایین دست روستای پشندگان آبشار فصلی زیبایی وجود دارد . چشممان متوجه چیز عجیبی شد و آن یک اثر باستانی بود . مسیر آبی که با دست به صورت تونل در دل صخره ها و در سمت راست دره کنده شده بود . این دست کن طوری است که فقط یک نفر آن هم به صورت نشسته میتواند وارد آن شود . اطلاعات بسیار اندکی در مورد این اثر باستانی موجود است .

دره حورو ، نمای زیبای کوه فردان از دره حورو
دره حورو، مسیر آبی که با دست در دل صخره ها کنده شده است.

ساعت ۳:۱۵ حرکتمان را به سمت دره حورو آغاز کردیم . در ابتدای دره یک پل سنگی _ چوبی هست که از آن پل گذشته و به مسیر خود ادامه میدهیم . تا آخر دره هیچ پلی وجود ندارد و ما مجبور بودیم که از آب عبور کنیم .در همان اوایل مسیر آبشار بسیار بلندی چشم همه مارا به خود جلب کرد . پس از گرفتن عکس از آبشار بلند به مسیرمان ادامه میدهیم اما باز هم آبشار زیبای دیگری دیده میشود که دوباری برای دیدن آن چند لحضه ای را می ایستیم تا هم زیباییهای خدا را تماشاکرده و هم عکسی از آن بگیریم .

دره حورو ، عبور از پل سنگی_چوبی
دره حورو ، حرکت در دامنه های کوه و جنگل زیبای بلوط
دره حورو ، عبور از رودخانه دره حورو
دره حورو ، آبشار طویل و بلند (آبشار اول)
دره حورو ، آبشار دوم

در مسیر درختانی مثل افرا ، بلوط ، گردو ، چنار ، انجیر وحشی ، انگور وحشی، تمشک و . . . دیده میشد . بالاخره ساعت ۵:۱۵ به یک چشمه زیبا در میان درختان بلند قامت گردو میرسیم  و در همانجا چادرها را برپا کردیم.

دره حورو ، شب مانی اول در میان درختان گردوی بومی
دره حورو ، درخت و میوه تمشک

ساعت ۶:۳۰ صبح روز بعد بیدارباش بود و پس از خوردن صبحانه ، ساعت ۷:۴۰ مسیرمان را ادامه میدهیم . هرچه به سمت جلو و در مسیر آب حرکت میکنیم ارتفاع کمتر میشود ساعت ۱۰:۴۵ در محل مناسبی استراحت کردیم و صبحانه دیگری میل کردیم . ارتفاع این محل ۱۶۹۵ متر از سطح دریا بود . در ادامه مسیر به یک امامزاده به نام سید حسن رسیدیم که آثار قبرستانی کهن و بقایای روستای حورو هم آنجا دیده میشد .

دره حورو ، امامزاده سید حسن و سنگریزه های کنار آن، آثار خانه های خراب شده

فصل مناسب برای پیمایش این دره اوایل پاییز است که مقدار آب کمتر باشد . اکنون که اواخر پاییز آست مقدار آب بسیار بیشتر از آنچه ما تصور میکردیم بود ؛ به همین دلیل به مسیر رودخانه ادامه ندادیم و مجبور شدیم از شیبهای نفس گیر کوه ” طره ” که در شرق دره قرار دارد صعود کنیم .  پس از عبور از رودخانه و خیس شدن لباسهایمان ، شروع به صعود کردیم و تا جایی که توانستیم از شیب بسیار تند این یال بالارفتیم و هنگام غروب جای مناسبی را برای برپای چادرها کنار برفها و درختان تنومند بلوط پیدا کردیم که ارتفاع این محل ۲۰۳۰ متر از سطح دریا بود . چشمه ای در اینجا نبود و ما مجبور بودیم برفها را آب کنیم . هنگام غروب چشم­انداز دره بسیار رویایی بود .

دره حورو ، تراورس در دامنه پر شیب کوه طره
دره حورو ، گروه شاهان کوه - کوه طره
دره حورو ، گروه شاهان کوه – کوه طره

ساعت ۷ صبح روز بعد از سمت شرق دره مسیر بازگشت را درپیش گرفتیم . ساعت ۱۱ پس از صرف صبحانه و دیدن مناظر اطراف دوباره به راهمان ادامه دادیم و ساعت ۲:۳۰ به ابتدای دره رسیدیم و پس از رسیدن ماشین ساعت ۴:۲۰ به سمت فریدونشهر حرکت کردیم .

دره حورو ، اطراق در میان جنگل بلوط

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه   امیدوار باش و مشتاق …   داستان از جایی …

۲ دیدگاه

1. با سلام
    با تشکر از جنابعالی برای نشر سفرهای جذاب خود با گروه های کوهنوردی. خواهشمند است در صورت امکان شماره تلفن خودتان را برای اینجانب ایمیل کنید تا با شما تماس بگیرم و از سفرهای بعدیتان مطلع شوم تا در صورت امکان بنده هم به شما بپیوندم.
    با تشکر

• مدیریت سایت

درود برشما
      ضمن سپاس از شما؛ باید به این نکته اشاره کنم که حضور تمامی افراد در برنامه های گروه “شاهان کوه” آزاد هست. البته باید توانایی شرکت کنندگان باید به تأیید سرپرست برنامه مورد نظر برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.