جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کبک دری / پرنده زیبای منطقه فریدونشهر

یکی از شهروندان شهر فریدونشهر به نام آقای موحدی، در طبیعت پرنده ای (کبک دری) را نزدیک خود می بیند که با توجه بیشتر متوجه آسیب دیدگی این پرنده می شود. این شخص طبیعت دوست ، این موضوع را به اطلاع نمایندگی حفاظت محیط زیست فریدونشهر می رساند.

آقای میکلانی ، سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر درباره این پرنده گفت : نام این پرنده کبک دری می باشد که از گونه های کمیاب و در حال انقراض می باشد ؛ کبک دری نسبت به گونه مشابه خود (کبک بومی)،  بزرگتر بوده و طولی حدود ۵۰ الی ۶۰ سانتیمتر دارد.

کبک دری - منطقه فریدونشهر
کبک دری – منطقه فریدونشهر

 

 از زیستگاه های مهم این پرنده در شهرستان فریدونشهر، منطقه شکار ممنوع ستبله (ستپله) فریدونشهر می باشد. با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که این پرنده از ناحیه پاها (پنجه ها) فلج بوده و توانایی حرکت آن نیز بسیار کم شده است و اگر در طبیعت می ماند تلف می شد. این پرنده برای درمان و تحقیقات به اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان منتقل شد؛ امید است این پرنده درمان شود و به طبیعت باز گردد.

جمعیت “کبک دری“، روزگاری نه چندان دور در رشته کوه های زاگرس چشمگیر بود، اما اینک این پرنده بندرت آنهم در ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر پیدا می شود.

بی توجهی مردم به حفظ گونه های ارزشمند حیات وحش،شکار غیرمجاز و بی رویه و عدم مراقبت به موقع از عواملی است که باعث کاهش چشمگیر جمعیت کبک دری به عنوان یکی از گونه های ارزشمند حیات وحش شده است.

 

کبک دری - منطقه فریدونشهر
کبک دری – منطقه فریدونشهر
Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

۲ دیدگاه

  1. پرنده ی خیلی قشنگی هستش.

    قالب قبلی وبتون خیلی بهتر بود ..

  2. صبــــــــــــا

    خیلـــــــــــــــــــــــــــی زیباســـت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.