جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلیجه / پرنده شکاری فریدونشهر

دلیجه (نام علمی: Kestrel) نام یک سرده از سرده شاهین است.

طول بدن حدود ۳۲ تا ۳۸ سانتی متر است و هنگامیکه بالهایش را باز می کند حدود ۶۰سانتی متر گسترده شده و بزرگتر به نظر می آید ؛ بال‌های نوک‌تیز و دم باریک ، این پرنده را در زمره شاهین‌ها قرار می دهد و اندازه کوچک و عادت درجا بال‌زدن‌های طولانی ، نشانه دلیجه بودن آن است.بالها باریک ودراز و منقار کوتاه وقلاب مانند است و دم نسبتاً بلندی دارد که در انتها کمی گرد می شود.

در بیشتر ساعات روز تا تاریک و روشن شدن هوا به دنبال طعمه می گردد، پرواز بسیار سریع و دید قوی دارد . ابتدا در آسمان چرخ می زند و موش یا قورباغه ای را لای علفها زیر نظر گرفته و از فاصله ۱۰تا۲۰متری در هوا وبالای سر آن در حالیکه در جا بال می زندد ر یک موقعیت مناسب با سرعت و قدرت به پایین شیرجه رفته و مستقیماً روی سر شکار خود فرود می آید و طعمه را با چنگالهایش می گیرد پرنده بسیار جسوری است و با منقار ،گردن شکار را از سمت پشت جدا می کند و اغلب شکار را با یک پا نگه می دارد و حتی در وزش بادهای سخت با بالهای کشیده و چشمانی که به زیر خیره شده است بدون آنکه سرش را تکان دهد بی حرکت در آسمان می ماند.

معمولاً پستانداران کوچک ،مارمولک ها ،نرم تنان،موش ها، قورباغه ها یا حشرات بزرگ را شکار می کند و حتی توانایی شکار قمر یها و مرغان زیبای در حال پرواز را دارد.

تارنمای شاهان کوه به گزارشی از حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر:

یک بُهله¹ پرنده شکاری زخمی شده از ناحیه پا و بال مجروح شده ، توسط تعدادی از جوانان دوستدار محیط زیست،  تحویل حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر گردید تا پس از درمان، در زیستگاه مربوطه رها گردد.

زیستگاه اصلی ولیجه در شهرستان فریدونشهر، منطقه شکار ممنوع ستبله (ستپله) می باشد.

آقای میکلانی، سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر ضمن تشکر از این دوستداران محیط زیست برای همکاری در این زمینه ، از عموم مردم خواستار شد تا در مواجهه اینگونه رخدادها یا تخلفات حیات وحش با شماره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونشهر تماس حاصل نمایند.

شماره های تماس:

۰۳۱-۵۷۵۹۲۳۲۴

۰۹۱۳۲۷۱۳۰۴۲

دلیجه - پرنده شکاری
دلیجه – پرنده شکاری

…………………………………………………………………

¹ بُهله : واحد شمارش پرنده شکاری

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.