جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

هفته محیط زیست و پاکسازی چشمه بخشی

آشنایی با روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست (مخفف انگلیسی: WED) روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌ عنوان روز میحط زیست انتخاب شده‌ است. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به ۵ ژوئن سال ۱۹۷۲ یعنی ۳۶ سال پیش بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل ) شد.
هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌ جانوری است.

به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران ۱۵ تا ۲۱خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

روز جهانی محیط زیست
روز جهانی محیط زیست

در روز جمعه ۹۴/۳/۲۲ به پیشنهاد آقای محمد میکلانی سرپرست نمایندگی محیط زیست فریدونشهر ، جمعی از کوهنوردان و طبیعت دوستان و اعضای انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر ، برای پاکسازی چشمه بخشی در منطقه شکار ممنوع ستبله فریدونشهر ، عازم این منطقه شدیم . به تازگی چشمه از زیر برف نمایان شده بود و آب سرد آن درون حوضچه هایی میریخت که نیاز به لای روبی داشت تا وحوش منطقه به راحتی از آن استفاده کنند .

پس از پاکسازی حوضچه ها راه بازگشت را در پیش گرفتیم . در مسیر برگشت به همت دوستان ، زباله های اندکی که در مسیر دسترسی به چشمه ریخته شده بود را جمع آوری نموده و پایین آوردیم .

پاکسازی چشمه بخشی
پاکسازی چشمه بخشی
پاکسازی چشمه بخشی
پاکسازی چشمه بخشی
پاکسازی زباله در مسیر چشمه بخشی
پاکسازی زباله در مسیر چشمه بخشی

 

اعضای شرکت کننده در برنامه :

سیف الله عظیمانی _ محمد میکلانی _ احمد میکلانی _  ایرج ملیانی _ اسماعیل رحیمی _ مهدی جدیدی _ محسن لچینانی _ نرگس طاروردی _ شهین باتوانی _ حامد رحیمی

 

 

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.