جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تندیس الله فریدونشهر / نمادی برای گرجیان ایران

مهمترین رخداد برای گرجیان ایران در سال ۹۳، خصوصا گرجیان فریدونشهر ساخت تندیس الله به خط گرجی بود.

تندیس الله فریدونشهر

شورای شهر فریدونشهر طی بیانیه عمومی  در سال ۹۲ اعلام نمودند که این شورا قصد ساخت تندیس جدیدی را برای میدان اصلی شهر (میدان استقلال) دارد و از عموم خواستار شدند تا طرح های پیشنهادی خود را به این شورا ارائه دهند. پس از بررسی طرح ها، طرحی از یک شهروند فریدونشهری به نام آقای “پایمرد” مورد پذیرش قرار گرفت که طرحی اسلامی داشت؛ این طرح به این صورت بود که چهار کلمه  الله به زبان گرجی (ალაჰ)از بالا توسط حرف ه (ჰ) به هم متصل می شدند و بالاتر از آن کلمه الله عربی از آرم پرچم جمهوری  اسلامی ایران قرار می گرفت.

پس از ماه ها تندیس الله با زیبایی های تمام ساخته شد و آبان ماه سال ۹۳ برای نمایش عمومی و نصب به شهرداری فریدونشهر منتقل شد که با استقبال همه گرجیان قرار گرفت. پس از نمایش عمومی عده ای اقدام به اعتراض نمودند و برخی دیگر با شایعه پراکنی قصد تشویش اذهان عمومی را داشتند و این باعث شد که نصب این تندیس با تأخیر مواجه شود که اعتراض گرجی نشینان را به همراه داشت؛ مسئولان شهر فریدونشهر ، از جمله فرماندار محترم ، اعضای محترم شورای شهر ، نماینده محترم مجلس و … مردم را به آرامش دعوت کردند و به آنها توصیه شد تا صبر پیشه کنند تا این مسئله از راه قانونی حل شود.  روزها می گذشت و هر روز مسئولان شهر وعده جدیدی را  برای نصب این تندیس به مردم می  دادند.

تندیس الله فریدونشهر

در آخرین وعده قرار شد این تندیس ۲۲ بهمن ماه در میدان اصلی شهر نصب شود که باز هم این مسئله انجام نشد ولی باز گرجیان صبورانه منتظر حل شدن مسئله به وسیله مسئولان بودند.

بالاخره تندیس الله در غروب ۲۵ اسفند ۹۳ برای نصب از شهرداری فریدونشهر خارج شد تا در محل خود نصب شود. جمعیت زیادی آمده بودند و حتی گرجیان خارج از شهر فریدونشهر از نصب این تندیس زیبا خوشحال بودند اما گروهی با نهایت بی فرهنگی، توهین ، ناسزا  و  پرتاب سنگ به طرف مردم و نام مبارک الله، با نصب آن اعلام مخالفت کردند که راه به جایی نبردند و پس از آن به خرد کردن شیشه های فرمانداری فریدونشهر پرداختند. نصب تندیس الله با دعای توسل و صلوات تا ساعت ۱۲ شب طول کشید.

تندیس الله فریدونشهر

مردم با روی گشاده و خرسند از مسئولان به خانه ها رفتند ولی ناباورانه،  شب به صبح نرسیده تندیس الله از جای خود برداشته شد و با طلوع صبح، دیگر خبری از تندیس الله نبود!

اتفاق عجیبی بود ، ناباورانه، همانند خواب اما حقیقت داشت. تندیسی به آن عظمت در جای خودش نبود و کم کم مردم متوجه حضور مأمورین یگان ویژه اصفهان در کلانتری و حاشیه شهر شدند.

اما قضیه چه بود؟ حضور یگان ویژه به چه دلیلی بود؟ شاید برای مقابله با افرادی که شب گذشته تا دیر هنگام به فرمانداری حمله ور شده بودند آمده بودند!؟! اما تندیس کجاست؟!

 گفته شد تندیس الله از شهر خارج شده است؛ مردم فرهنگ دوست و فهیم فریدونشهر در مقابل فرمانداری فریدونشهر تجمع نمودند و خواستار پاسخ گویی فرماندار برای این توهین به اهالی شهر شدند. غروب  روز ۲۶ اسفند تجمع بزرگی بالغ بر ۵ هزار نفر شکل گرفت که بدون کوچکترین توهینی، به اعتراض در خیابان های اصلی فریدونشهر پرداختند و از مردم خوب روستاهای گرجی نشین سیبک و چغیورت نیز به آنها پیوستند. این تجمع های مسالمت آمیز در غروب روز ۲۷ اسفند نیز شکل گرفت .

اعتراضات به نزدیکی مسجد جامع فریدونشهر رسید و امام جمعه محترم ، مردم را دعوت بحضور در مسجد نمود و با حضور فرماندار و مسئولین شورای شهر جلسه ای با عموم مردم تشکیل شد.

مسئولین شهرستان با مردم همدردی نمودند و حق را به جانب آن ها گرفتند؛ فرماندار فریدونشهر اعلام کرد که صادقانه از نصب این تندیس حمایت کرده است؛ وی اظهار داشت این تصمیم شخص وزیر کشور بوده است که این تندیس شبانه از فریدونشهر خارج گردد و شورای تأمین امنیت استان اصفهان در جواب دلیل آن اظهار نمودند که هر قومیتی نمی تواند تندیسی برای خود داشته باشد زیرا فرهنگسازی آن انجام نگرفته است! دلیل و دستور عجیبی که فرماندار نمی توانسته از آن سرپیچی کند و از عموم مردم خواستار شد تا به این اعتراضات پایان دهند.

اما آیا دیگر قومیت ها تندیس و نمادهایی از شخصیت ها و فرهنگ های خود در شهر های مختلف ایران ندارند؟!؟

متأسفانه هنوز برخوردی با عاملان توهین و سنگ اندازی به مردم نشده است اما امید است که برخوردی با این افراد که بویی از انسانیت و قانون نبرده اند بشود.

* نکته و دلگرمی مهم این واقعه تلخ برای گرجیان، حماسه ای بود از همدلی و اتحاد که سال ها بود برخی خیانتکاران برای از بین بردن آن نقشه ها کشیده بودند؛ هرچند “این تندیس را از شهرمان بردند ولی نمادی شد برای یک دلی و اتحاد. نمادی شد تا از یاد نبریم که حفظ زبان مادریمان (زبان گرجی) در اولویت قرار دارد.”

تندیس الله فریدونشهر

Share

پیشنهاد ما به شما

دنا - کمپ با نمای قله قبله

زمستان دنا ۱۴۰۲ – هرم و قزل

دنا ، کوهستانی با شکوه امیدوار باش و مشتاق … داستان از جایی شروع شد …

یک دیدگاه

  1. محسن لچینانی

    در این پست، تأیید نظرات به این دلیل بود تا بتوانیم به درستی با هم گفتگو کنیم تا دلیل اختلافات را بدانیم و تعامل کنیم که بیشتر باعث تنش شد. در این پست هیچ قومیتی و نژادی مورد اتهام نبوده و نیستند.
    این سایت متعلق به تمام شهروندان فریدونشهر می باشد و در شأن نیست که بیش از این اختلافات ادامه یابد.
    در ادامه و زین پس در مورد این موضوع هیچ دیدگاهی تأیید نمی شود.
    تمامی دیدگاه های قبلی (حدود ۱۵۰ دیدگاه) حذف شدند.
    از تمام دوستانی که وقت گذاشته بودند و دیدگاه گذاشته بودند پوزش می خوام.
    .
    لطفا تنش ها و تخریب ها رو تمام کنید.
    با سپاس
    شاد باشید و موفق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.